יש לכם אתר אינטרנט עם מערכת ניהול תוכן או מערכת מסחר אלקטרוני? אתם צריכים לדעת מה ההבדל בין קטגוריה ובין תג (תגית או תווית), מתי להשתמש בקטגוריה, מתי להשתמש בתגית, האם להשתמש בתת קטגוריה, מה יותר טוב עבור קידום האתר שלכם במנוע החיפוש, מה טוב יותר עבור המשתמשים של האתר שלכם ועוד.
מה ההבדל בין קטגוריה לבין תג?
קודם כל בואו נסביר את ההבדלים בינהם:
קטגוריה –
קיבוץ לפי נושא רחב של פוסטים (כתבות, רשומות) או מוצרים (בחנות מסחר אלקטרוני) לתוך אזור אחד שיש קשר בינהם לפי אותו נושא רחב. כלומר, קטגוריה היא נושא כללי או תוכן עניינים שבו אתם מקבצים את כל המידע שלכם. קטגוריות מסבירות על מה האתר או החנות או הבלוג שלכם מדבר ומה אתם מציעים.
כדי להקל על הגולשים שלכם באתר עוד יותר, ממקמים את הקטגוריות בשורת התפריט. כמו כן, קטגוריות ניתן לסדר באופן היררכי, כלומר להוסיף תת קטגוריה. באתרים או בלוגים במערכת וורדפרס ובחנויות דיגיטליות של ווקומרס, חובה לשייך את הפוסט או המוצר לקטגוריה אחת לפחות.
לדוגמה: אם הבלוג שלכם מדבר על מוזיקה, תוכלו להוסיף קטגוריות מסויימות כמו פופ, רוק, ג'אז וכדומה. אם החנות שלכם מוכרת מגוון מוצרי חשמל, אז קטגוריה יכולה להיות מקררים, שואבי אבק, מכונות קפה ועוד. באותה דוגמה של החנות, תתי קטגוריות יכולות להיות לדוגמה שואבי אבק > שואבי אבק רובוטיים וכדומה.
תג, תגית או תווית –
בדומה לקטגוריה, גם פה יש קיבוץ של פוסטים או מוצרים אבל תגים הם מתארים יותר טוב את התוכן שלכם ויותר ספציפי. בעזרת תג אתם מסבירים למשתמשים שלכם על מה מדבר הפוסט או המוצר. כדי להקל על הגולשים ממקמים את התגים ב-"ענן תגיות" וכך הם יכולים למצוא תוכן שמעניין אותם. תגיות בשונה מקטגוריות מדברות בעד עצמן ולכן אין אפשרות לסדר באופן היררכי.
כאשר מוסיפים תגית מסויימת אל פוסט, אז מציינים שאותו נושא של התגית מוזכר בתוך הפוסט. ברוב המערכות, אם קיימות אפשרות להוספת תגיות, אזי אין זה חובה להשתמש בהן. תגית יכולה לשמש גם בתור תכונה של פריט מסויים.
לדוגמה: באותה חנות, תוכלו להוסיף תגית על השואב אבק, כמו כמה ליטר מיכל אבק, סוג מסנן וכדומה.
למה בכלל קטגוריה או תגית?
כלל אצבע הוא כי בלוגים או אתרי אינטרנט ניתנים לניווט בכמה דרכים. הדבר לא רק טוב עבורכם לצורך קיבוץ תכנים לפי נושאים, אלא גם קל יותר למשתמשים של הבלוג למצוא תכנים על פי נושאים מסויימים.
כאשר משתמש חדש נכנס לבלוג, לאתר או לחנות שלכם ומעוניין למצוא תוכן ספציפי. הוא יכול לעשות זאת באמצעות תיבת חיפוש או באצעות ניווט. תיבת חיפוש מאפשרת לו להזין מילת מפתח מסויימת שמופיעה בפוסט, בזמן שניווט מאפשר לאתר מידע באמצעות נושאים מרוכזים.
כאשר הנושאים מרוכזים לפי קטגוריות או תגיות, קל יותר לנווט בבלוג.
איך להבדיל בין קטגוריה לבין תגית?
ניתן להבדיל בין קטגוריה לבין תגית בכמה דרכים:
1. מיקום באתר
קטגוריה בדרך כלל מופיעה בחלק העליון של הפוסט או המוצר (וגם האתר) ומהווה חלק מהתפריט העליון. בזמן זה, תגית מופיעה בסוף הפוסט או המוצר, או מתחת לכותרת לצד התאריך. אגב, אם יש באתר גם תת קטגוריה, אז היא עשויה להופיע כתפריט נפתח של קטגוריה.
המיקומים אינם חייבים להיות באופן זה, אך כך זה נהוג בדרך כלל.
2. מבנה קישורים
באתרים, בלוגים או חנויות דיגיטליות ניתן לשנות את מבנה הקישורים. ניתן לזהות קטגוריה או תגית באופן הבא:
- מבנה קישור של קטגוריה: https://www.example.com/category/furniture
- מבנה קישור של תגית: https://www.example.com/tag/lightweight
- מבנה קישור של תת קטגוריה: https://www.example.com/category/furniture/table
דוגמה של קטגוריה ושל תג
לדוגמה, אם יש לכם אתר חדשות, יכול להיות שאתם תשתמשו כך:
- קטגוריה: חדשות, פוליטיקה, כלכלה, ספורט וכד'.
- תת קטגוריות אתם עשויים להשתמש לדוגמה: אם הקטגוריה היא ספורט, אז תת קטגוריה יכולה להיות כדורגל, כדורסל וכד'.
- עבור תגיות אתם יכולים להשתמש בשמות של שחקנים, ליגה כדורגל וכד'. כמובן זו רק דוגמה ואינכם נדרשים לפעול כך, ייתכן והקטגוריות והתגים שלכם יהיו שונים.
דוגמה נוספת היא חנות מסחר אלקטרוני של מותג בגדים.
- קטגוריה: גברים, נשים, ילדים.
- קטגוריה משנה: חולצות, מכנסיים, בגדי חורף, נעליים ועוד.
- תגיות (לא חובה): יכול להיות תרצו להשתמש במותג כלשהו, או בגודל מידה ועוד.
האם חובה להשתמש בקטגוריה או בתג?
אם אתם משתמשים במערכת וורדפרס, עליכם לפחות להשתמש בקטגוריה אחת. כמו כן, ישנם מערכות אחרות של מסחר אלקטרוני לדוגמה, כאשר אתם מחויבים לכך. מנגד זאת, אין שום חובה להשתמש בתגים בכתבה, במידה והקטגוריה מספיקה לכם, אתם יכולים להשתמש בה ולא להשתמש בתגים. נוסף לכך, אינכם נדרשים להשתמש בתת קטגוריה, מספיק קטגוריה.
מה יותר טוב לקידום אתרים, תג או קטגוריה?
על פי Google, ישנם מעל 200 אלגוריתמים לדירוג אתרים. לא ידוע על כל קשר בין בחירת קטגוריה או תג וההשפעה שלו על האתר שלכם. עליכם לבחור קטגוריות ותגים אשר תואמים למבנה של האתר שלכם ולמבנה של אתרים מסוג אלו, וכל זאת בהתחשב בעובדה כי הוא צריך להיות מספיק מובן עבור קהל היעד שלכם. קהל היעד צריך להבין על מה האתר שלכם מדבר, ואם אתם מציעים להם מידע או מוצרים – הם צריכים להבין היטב אם האתר שלכם מתאים לצרכים שלהם.
מתי תג צריך להיות קטגוריה ומתי קטגוריה צריכה להיות תג?
זאת שאלה טובה מאוד ולכן אנו נשתדל לענות לכם את התשובה הטובה ביותר. מפני שקטגוריה זה נושא רחב, היא צריכה להכיל הרבה פוסטים או מוצרים. לכן כאשר הקטגוריה מכילה פוסטים בודדים וניתן לשייך את הפוסט גם לקטגוריה אחרת אפשר לשקול להפוך זאת לתג. כמובן זה גם הפוך, אם התג שלכם מכיל הרבה פוסטים והוא גם נושא רחב, כדאי לשקול להפוך אותו לקטגוריה.
כמה קטגוריות או תגיות צריכים להיות בכל פוסט?
אחת השאלות החשובות ביותר היא כמה מכל סוג צריכים להיות בכל פוסט או מוצר. אפילו במילים יותר משמעותיות, מה המספר האידיאלי של קטגוריות ושל תגיות?
הן מספר הקטגוריות והן מספר התגיות שיכולות להיות בתוך רשומה בודדת היא לא מוגבלת כלל. אולם, בעניין הקטגוריות, חשובה לוודא כי יש קטגוריה אחת לכל הפחות, במידה ולא תבחרו קטגוריה, המערכת תציג לכם את ברירת המחדל שהיא "uncategorized" כלומר קטגוריה ללא סיווג מוגדר (אלא אם כן שיניתם אותה).
מומלץ לבחור קטגוריה אחת בלבד לכל כתבה או מוצר, אך הדבר נתון לשיקול דעתכם ולפי מבנה האתר שלכם. ייתכנו מקרים בהם תצטרכו לבחור כמה קטגוריות ולעיתים קטגוריה אחת תספיק לכם. חשוב לוודא שאותן קטגוריות לא צריכות להכיל בדיוק את אותם הפוסטים או המוצרים, אחרת יהיה לכם תוכן כפול, מה שעשוי להשפיע על הדירוג במנועי חיפוש.
בעניין התגיות, אין הגבלה על מספרם וחשוב לבחור כמה תגיות שהן רלוונטיות לאותו פוסט. אין הגבלה משמעה כי גם לא חובה כלל לבחור אחת אפילו. אולם, כדאי מאוד לבחור מספר מתאים של תגיות כך שלא יהיו יותר מדי ומצד שני שיהיה קל יותר לנווט ולמצוא פוסטים לפי נושאים.
כמה קטגוריות או תגיות צריכות להיות באתר?
זו שאלה מעולה. האמת, הכל תלוי באתר, בחנות או בבלוג שלכם ולפי העומק שאתם מוכנים לרדת. עליכם לקחת בחשבון כמה מידע יהיה על אותו נושא – הן מבחינת הקטגוריה והן מבחינת התגית. אם אתם כאשר המשתמש מנווט, הוא רואה מוצרים או פוסטים בהתאם למועד הפרסום שלהם באתר. בפוסטים או כתבות, אם הוא רואה כי בקטגוריה אחת הרשומה האחרונה פורסמה לפני שנה, כנראה שזו קטגוריה פחות טובה (אלא אם כן אתם ממעטים להוסיף תוכן).
כנ"ל לגבי תגיות, אין צורך לבחור תגית אם היא לא רלוונטית לאתר, או שלא תכתבו עליה יותר. לא צריך לנסות רק כדי לצאת בידי חובה.
תת קטגוריה יש לבחור כאשר אין קטגוריה מתאימה לאותו פוסט ויצירת קטגוריה חדשה לא מתאימה לאתר שלכם. במקרה כזה, תוכלו ליצור תת קטגוריה, לדוגמה: שנות ה-80 על מוזיקה פופ וכד'.
האם תגיות הם מילות מפתח?
לא! זאת טעות לחשוב כך. מילות מפתח הם המלים החשובות בהם אתם מציינים למנועי חיפוש על מה מדובר בפוסט או במוצר. Google אינה משתמשת במילות מפתח בכלל וזה לא משפיע אם אתם משתמשים בהם או לא. Bing עדיין כן מתעזר במילות מפתח אבל גם אם לא תציינו כלל מילות מפתח, מנוע חיפוש זה יבין על מה מדובר. תגיות נועדו יותר לארגון וסדר של הפוסטים והם בשימוש יותר עבור המשתמשים שלכם, ולכן הם אינם מילות מפתח.
מה עדיף, קטגוריה או תגית?
קטגוריה ותגית מיועדים לארגון ולקיבוץ של תכנים. מאחר שקטגוריה חובה שתהיה בכל תוכן (פוסט או מוצר), מקובל לתת להן יותר משקל והעדפה, והן למעשה יהיו המקור העיקרי לארגון התכנים. ניתן אפילו להימנע משימוש בתגיות.
עם זאת, לא מומלץ לבחור שם קטגוריה שהוא גם שם התגית – הדבר ייצור בלבול מיותר ושלא לצורך.
האם אפשר להפוך בין קטגוריה לבין תגית?
מערכת ניהול התוכן, וורדפרס, מציעה כלי הנקרא ממיר קטגוריות ותגיות. באמצעות הכלי, אפשר להחליט כי תגית מעתה הופכת להיות קטגוריה, וזאת מבלי הצורך ליצור קטגוריה חדשה, קיבוץ הפוסטים אליה ומחיקת התגית הקיימת. כמובן, הדבר עובד גם אחרת.
בעניין מתי לעשות זאת, הדבר שוב נתון לשיקול דעתכם. זכרו כי היום האתר נראה ומקובץ באופן אחד, ייתכן ואחרי כמה חודשים אתם תחליטו כי זה לא מתאים לכם ותרצו לשנות.
האם תגיות הן מילות מפתח?
תגית היא לא מילת מפתח, ואין לחשוב כך. מילת מפתח היא מילה המיועדת בדרך כלל עבור מנועי חיפוש ומערכות אחרות, כך שהם יוכלו להיעזר בכך ולדעת על מה הכתבה מדברת. אולם, כבר היום, מנועי חיפוש רבים ובינהם גוגל, בינג ואחרים, לא צריכים מילות מפתח שכן הן משתמשות בשיטות אחרות להעריך על מה הכתבה מדברת.
אם אתם משתמשים בוורדפרס, עם תוסף בשם יוסט SEO, אפשר לקבוע כי תגיות ייהפכו להיות מילות מפתח (אם אתם מעוניינים בכך).
מה טוב עבור קידום אתרים?
האם קטגוריה היא טובה יותר לקידום אתרים או שמא תגית טובה יותר לקידום אתרים? במילים אחרות, השאלה היא האם יש יתרון של שימוש באחד על פני השני. התשובה כמובן היא לא. כאשר אתם חושבים על קידום אתר במנועי חיפוש כדוגמת גוגל, בינג, יאהו, דאקדאקגו ואחרים – אין עדיפות של שימוש באחד על השני. עליכם להשתמש במה שהכי נכון עבור האתר שלכם ולא עבור מנועי חיפוש – כי להם הדבר פחות רלוונטי.