קורונה בעסקים – כך עסקים יכולים לעבור בשלום את משבר נגיף הקורונה ואף לנצל לטובה

בעלי עסקים? גם העסק שלכם נפגע עקב משבר נגיף הקורונה? יש כמה צעדים שיעזרו לכם לעבור בשלום ואף לנצל את המשבר לטובתכם. יש כאלו מכם שירימו את הידיים ויש כאלו שיעשו מהלימון – לימונדה.

הנה מה שאתם צריכים לדעת.

מהו נגיף קורונה ואיך הוא משפיע על עסקים?

נגיף קורונה (Novel Corona Virus 2019) הוא וירוס הידוע בתור גורם למחלות בבעלי חיים והוא מהווה נזק וסכנה גם לבני אדם. ב-11.3.20 ארגון הבריאות העולמי כי מדובר על מגיפה כלל עולמית. הנגיף מועבר בדרך של שיעול או עיטוש מאדם לאדם.

תסמיני המחלה דומים לשפעת רגילה כמו חום, שיעול, עייפות, קשיי נשימה או קוצר בנשימה. למידע נוסף אפשר להתעדכן באתר ייעודי של משרד הבריאות וגם באתר פרוטוקול לגבי הזכויות השונות.

עקב עלייה וזינוק במקרים של התפשטות המחלה, החליטו ממשלות בעולם לקבוע הוראות והנחיות שמטרתם להגביל את התפשטות הנגיף ובכלל זה שורה של צעדים כלפי אנשים וכלפי גופים ותאגידים. כללים אלו משפיעים במיוחד על עסקים, למשל:

  • שמירת מרחק של עד 2 מטרים בין אנשים.
  • איסור על התקהלות מעל 10 אנשים (בעבר היה 100 ואף יותר מכך).
  • כללי היגיינה בבית ובעסקים.
  • הקטנת כוח אדם במקומות עבודה והחלת מתכונת מצומצמת.
  • איסור התקהלות של אנשים והגעה למקומות – לרבות מקומות בילוי, מקומות ציבוריים, מסעדות, גני אירועים וכד'.
  • סגירת עסקים שאינם חיוניים למשק.
  • סגר כללי, כזה או אחר על המשק.
  • השפעות ישירות או עקיפות (לפי סוג העסק) כמו: גידול / קיטון בשערי מט"ח, תנודתיות גבוהה בשווקי הון ואף עליות וירידות בבורסות וניירות ערך.
  • עסקים שהם גם מעסיקים – שליחת עובדים לחופשה ללא תשלום.
  • ועוד עדכונים או הוראות שמשתנות מעת לעת.

לדוגמה: איסור הגעה למקומות בילוי – משמעו כי אותו בית עסק מפסיק לפעול ומדובר על אובדן הכנסה מהותי.

במילים אחרות – בהלה חמורה, קושי להתנהל כלכלית וסיכוי קלוש להמשיך עסקים כרגיל.

איך לעבור את משבר הקורונה בשלום?

משבר הקורונה מחייב אותנו, בתור בעלי עסקים לעשות חישוב מחדש, להתמודד עם הקשיים שבכך והכי חשוב… להתרגל למציאות חדשה שלא הכרנו בעבר (חלקינו או רובנו).

ההיסטוריה מלמדת שעסקים שמצליחים לעבור משבר בשלום – הם יהיו בעלי יתרון ממשי על פני עסקים אחרים שכשלו או הרימו ידיים. מיותר לציין שהרמת ידיים אינה פיתרון לבעיה ולמעשה זוהי כניעה – מה שאנחנו לא רוצים.

למעשה, הדבר שיש לעשות הוא לפתח תוכנית לשעת חירום (משבר). כן, ממש כמו שהמדינה הוציאה חוקים ותקנות לשעת חירום – כך גם עסקים צריכים לעשות. תוכנית כזו חייבת לכלול את המצב ממנו הגענו והמצב בו אנחנו נמצאים כעת, וכן הוראות ונהלים לקראת העתיד בעת שינוי של מצב לכאן או לכאן – והכל בהתאם לאותו משבר כלומר לגבי משבר הקורונה.

בפירוט רחב יותר, יש לכלול:

  • מחלקה פיננסית – המצב הפיננסי של העסק, כולל הכנסות, הוצאות כיום וכן צפי להכנסות והוצאות בעתיד הקרוב.
  • מחלקת משאבי אנוש – מצב העובדים בעסק תוך בחינה של הקטנת מצבת עובדים, שליחה לחופשה ללא תשלום, הקטנת שעות, עבודה מהבית ועוד.
  • מחלקת שיווק ומכירות – מצב המכירות של העסק, לקוחות חדשים, שיעור עזיבת לקוחות קיימים, הודעות ופרסומים חדשים, שיווק בשיטות נוספות, תוכנית שיווק ייעודית למצב חירום, יצירת מוצרים ושירותים חדשים ועוד..
  • מחלקת תפעול – בחינת שיטות לגבי שירות לקוחות, תמיכת לקוחות, עבודה שוטפת, אוטומציה בעבודה, שיטות וטכנולוגיות לעבודה ועוד.
  • מחלקת סחר וספקים – מצב הספקים של העסק, בחינה להתנהלות מול ספקים נוספים למקרה של סגירה או עצירת עבודה אצל ספק כזה או אחר.
  • מחלקת ניהול – מצב הנהלת החברה, בחינת נהלים והוראות, שינוי סדר היום, אופן ניהול העסק במצב חירום, בחינת דרכים נוספות, שינוי אסטרטגיה ניהולית או שיווקית של העסק ועוד.

אגב, מיותר לציין כי עלינו לפעול ולהישמע להוראות משרד הבריאות ולהוראות הגופים הממשלתיים האמונים על כך. אי שמיעה להוראות ולחוקים מהווה עבירה פלילית או מינהלית בהתאם לסוג העבירה ועל כך יש קנסות פליליים ומינהליים בסנגון מאסר בפועל או קנס כספי.

דוגמאות של בעיות ופיתרונות של עסקים במשבר קורונה

כדאי מאוד ליצור תוכנית חירום לכל עסק, בין אם הוא קטן (אפילו עצמאי), בינוני או גדול. הנה כמה דוגמאות ושינויים איך עסקים שונים יכולים לעבור את משבר הקורונה בהצלחה.

סוג עסק או עבודההבעיה / הבעיותהפיתרון / הפתרונות
כלל העסקיםהגבלות על יציאה מהבית
סגירת עסקים
מעבר למכירת מוצרים ושירותים אונליין
מסעדות, קייטרינג ובתי אוכלאיסור עבודה ומכירת מזון במקוםמכירת מזון ללקוחות שבאים לקחת
מכירת מזון במשלוח עד הבית
מכירת מזון דרך חנות מסחר אלקטרוני
עסקים בתחום תרבותאיסור עבודה והתקהלות לקוחותמכירת אירועי תרבות אונליין או בשידור חי
עסקים לטיפול שאינו רפואי בגוף האדםאיסור עבודהמכירת קורסים או מוצרים תחליפיים
חדר כושר או אימון כושראיסור עבודהשיחות ועידה משולבות וידיאו ואודיו
כנסים והתקהלויותאיסור התקהלותמכירת וובינר אונליין או שידור חי
מכללות ובתי ספראיסור פעילות ואיסור התקהלותשיעורים אונליין, קורסים דיגיטליים
מעסיק ומקום עבודהשמירת מרחק 2 מטריםסידור מקום עבודה מחדש
עבודה במשמרות
הקטנת כמות עובדים
מעסיק ומקום עבודהאיסור התקהלות מעל 10 אנשיםסידור מקום עבודה מחדש
עבודה במשמרות
הקטנת כמות עובדים
עבודה מהבית
עסק מקומי למכירת מוצריםסגירת עסקים לא חיונייםמכירת מוצרים דרך חנות מסחר אלקטרוני באינטרנט
עסק של יועציםליווי וייעוץ דרך האינטרנט
עסקים פיננסייםקשיים פיננסיים של לקוחותמתן הלוואות או הטבות באשראי
עסקים דיגיטלייםקשיים פיננסיים של לקוחותמתן הטבות והנחות עקב המשבר
כלל העסקיםקושי לגייס לקוחותמתן הנחות ואפשרויות פריסת תשלום נוחות
עסקים נוספיםאיסור עבודה או בעיות אחרותמכירת מוצרים משלימים או תחליפיים

מילות סיכום

משבר הקורונה אכן פוגע בעסקים, אך זה הזמן לעשות חישוב מחדש. למעשה, משבר הקורונה מקדם אותנו יותר לבצע דברים באופן דיגיטלי באינטרנט – החל ממכירת פיתרונות, מוצרים, שירותי ייעוץ והכוונה.

בנוסף, אנשים אולי מקטינים את הצריכה שלהם, אבל המוצרים או השירותים שהם רגילים לרכוש – הם ימשיכו לרכוש. אם לא באופן פיזי, אז באופן דיגיטלי. אם אתם לא תהיו שם – המתחרים שלכם יהיו שם.

עסקים שיוכלו לקחת את זה קדימה – יוכלו לעבור את המשבר בשלום ואף בהצלחה רבה!

דרך אגב, לגבי שיווק וקידום העסק…

מכיוון שהלקוחות שלכם עוברים לעבוד מרחוק ובאופן דיגיטלי – זה זמן מעולה לשווק באופן דיגיטלי באינטרנט.

  • לקוחות יחפשו מוצרים כמו שלכם באינטרנט – תוכלו להופיע בתוצאות גבוהות בגוגל.
  • לקוחות יתעניינו במוצרים ושירותים ברשתות חברתיות – תוכלו להיות שם כשהם מתעניינים בפייסבוק, באינסטגרם וכד'.
  • לקוחות ירצו לרכוש מוצרים ישירות מהאינטרנט – תוכלו לאפשר להם לקנות דרך חנות מסחר אלקטרוני באינטרנט שלכם.
  • לקוחות ירצו לקבל הטבות או הנחות – תוכלו לשלוח להם דרך רשימת לקוחות או מתעניינים במייל.
  • ועוד…

הוספת תגובה

הוספת תגובה

נטולינק Netolink
Logo
השוואת פריטים
  • Total (0)
ביצוע השוואה
0