עולם הדיגיטל והאינטרנט יוצר הזדמנויות חדשות לכולם, ובמיוחד לעסקים: קל יותר לאתר לקוחות חדשים, ההוצאות על הפרסום פחות יקרות, אפשר להגיע לקהל יעד חדשים לגמרי ועוד. משרד פרסום דיגיטלי (סוכנות שיווק) יכול לסייע לעסקים להצליח ברחבי האינטרנט על ידי פרסום ממוקד ושיטתי המותאם לקהל היעד של כל עסק ועסק.
כדי לעבוד עם חברת פרסום דיגיטלי, חשוב להבין כמה נקודות לגביה. הכתבה הזו תפרט ותסביר אותם.
מהו משרד פרסום דיגיטלי?
עד להגעת רשת האינטרנט, עסקים פרסמו את עצמם בדרכים רבות ומגוונות כמו שלטי חוצות, טלויזיה ורדיו, עיתונות, פרסום ישיר לבית הצרכן ושיטות נוספות, כולם היו נעשים באופן ישיר מול בעל המדיה או מול משרד פרסום מסורתי.
עם כניסת האינטרנט, נוצרו מקומות חדשים בהם עסקים החלו לפרסם את עצמם והמונח משרד פרסום דיגיטלי (או בשמו הנוסף: סוכנות שיווק באינטרנט) הפך להיות פופולארי. משרד פרסום דיגיטלי שונה מהותית מהחברות המסורתיות, שכן שטחי הפרסום וכמות המידע רבים ושונים במיוחד, יש יותר סוגי פרסומות ומודעות שונות ושיטת העבודה היא אחרת.
משרד פרסום דיגיטלי מסייע לעסקים ולגורמים המעוניינים להגיע לקהלי היעד שלהם עד ידי פניה ממוקדת אליהם – דבר שלא קיים בפרסום המסורתי. המיקוד נעשה בשיטות שונות לפילוח נתונים – מה שהופך את הפרסום ליעיל יותר ובמקרים רבים אף הרבה פחות יקר מאשר פרסום מסורתי.
לפני שנרחיב זאת, נאמר כי סוכנויות הפרסום באינטרנט נבדלות זו מזו בשירותים נוספים שהן מציעות ללקוחות בנוסף לניהול הקמפיינים. כמו גם, בשאר הפרמטרים הרגילים בהם עסקים מתחרים נבדלים זה מזה.
מהם תפקידי משרד פרסום דיגיטלי?
כמו שציינו בפסקה האחרונה לפני תת הכותרת הזו, המשרדים השונים נבדלים זה מזה בשירותים הנוספים שהם מציעים ובשאר הפרמטרים כמו איכות עבודה, ניסיון ושירות לקוחות. אך עם זאת התפקיד הבסיסי והליבה של משרד פרסום דיגיטלי הוא לספק שירותי ניהול קמפיינים ממומנים באינטרנט.
למעשה, מבין תפקידי משרד פרסום דיגיטלי הם:
- מימוש המטרה השיווקית של העסק אל תוך מסעות פרסום.
- בניית אסטרגטיה שיווקית.
- בחינת המיקומים הרלווטיים בהם הפרסום יבוצע.
- תכנון וניהול תקציבי פרסום.
- יצירה וניהול קמפיינים דיגיטליים.
- מיקוד ופילוח מודעות ופרסומות לפי קהלי יעד (תחומי עניין, כוונת ביצוע, משפך שיווקי, מילות מפתח, דמוגרפיה, מיקום גאוגרפי ועוד).
- יצירת תשתית לצרכי מעקב אחר ביצועים.
- שיפור ביצועי הקמפיין ושימוש במעבדת ניסויים.
- ניהול ורכש מדיה.
- יצירת תוכן וקריאייטיב למודעות.
- ניהול מוניטין ברשת.
- עיצוב תמונות וסרטונים.
- חיבור אל שירותים ופתרונות נוספים, לרבות כלים רלוונטיים.
שירותים אלו כולם או מקצתם ניתנים באופן שונה כאשר בוחנים כל חברת פרסום בדיגיטל בנפרד. יש גורמים שבקיאים וטובים בתפקידים מסויימים ובאחרים פחות טובים, יש כאלו שהם בכולם טובים, יש כאלו שפחות טובים בפלטפורמה אחת על פני אחרת וכו'.
איך לבחור משרד פרסום דיגיטלי טוב?
כאשר מחלטים לעבוד עם סוכנות שיווק דיגיטלית טובה לצרכי פרסום במנועי חיפוש וברשתות חברתיות, חשוב לקחת בחשבון כמה נקודות עיקריות:
- מערכת פרסום – פרסום בפייסבוק הוא שונה מאשר פרסום בגוגל, פרסום באינסטגרם שונה מאשר בפינטרסט וכך הלאה. כל רשת פרסום שונה מרשת הפרסום האחרת, קהלי היעד אחרים, המטרות הן אחרות ויש שוני רב לאיך ואיפה המודעה מוצגת. חשוב לוודא כי חברת הפרסום מכירה ויודעת לפרסם את העסק שלכם במדיום בו מעוניינים להציב את המודעות.
- תחום עיסוק – פרסום של מוצרים פיננסיים שונה מאשר פרסום של מוצרים לעסקים, מוצרי ביגוד והנעלה, שירותי ניקיון וכך הלאה. התחום בו העסק עוסק הוא חשוב להבנה ולאופן שבו צריך לפרסם ללקוחות תוך כדי הבנה של החוקים בעולם ומדיניות הפרסום בפלטפורמה וכן לנושאים הקשורים לקהל היעד עצמו. חשוב לוודא כי חברת הפרסום יכולה לפרסם סוג עסק כמו שלכם.
- ידע וניסיון – זהו אחד החלקים החשובים ביותר. במהלך העיסוק, חברות פרסום צוברות ידע וניסיון על בסיס הנתונים של הלקוחות, ניסיון העבר של העסק וכך הלאה. חשוב לוודא כי חברת הפרסום הדיגיטלי בעלת ניסיון מבוסס על פני העבר.
- מקצועיות – לא רק הניסיון חשוב, גם ההתמקצעות. בזמן שניסיון יכול לסייע ולהגיד מה לא לעשות, מקצועיות של אנשי הפרסום יכול לסיע ולהגיד מה כן לעשות.
- הכשרה / הסמכה – מערכות הפרסום השונות מציעות אפשרות לסוכני פרסום להיבחן על הידע והניסיון שלהם וכאות מעבר של המבחן, הן מספקות להם הסכמה ותעודה שהם עברו את הקורס / ההכשרה.
- מחיר – מחיר משחק תפקיד גדול, במיוחד כאשר מדובר על עסקים קטנים ועצמאיים שהם לא גמישים מתבחינת תקציב הפרסום והעלות של חברת הפרסום גם. חשוב לוודא מה המחיר שמציעה חברת הפרסום ולא להתפתות למחיר זול משמעותית מאשר התחרות.
- סוגי השירותים – כמו שכתוב מקודם, חברות פרסום באינטרנט מציעות סוגים שונים של שירותים הניתנים לעסקים. חשוב לוודא אילו שירותים כלולים במסגרת חבילת הפרסום / מחיר הפרסום, ומה זה לא כולל.
- כימיה ותקשורת – בסופו של דבר, אנשים עובדים עם אנשים ולכן התקשורת והכימיה בינהם חייבת להיות נעימה וקלילה. כדאי לבחור חברת פרסום שיש בה נציגים שטוב לתת להם את המושכות כדי שיסייעו לבעל העסק להצליח.
- המלצות לקוחות ותיק עבודות – נקודה זו מתקשרת ביחד עם הנקודה של ניסיון, מקצועיות ותחום עיסוק של העסק. חברה פרסום בדיגיטל שיש לה תיק עבודות והמלצה של לקוחות, היא עדיפה על פני חברות ללא.
ממה כדאי להיזהר בעת בחירת חברת פרסום דיגיטלי?
יש כמה נקודות שאתם חייבים לשים לב אליהם. כך תוכלו לזהות משרד פרסום באינטרנט מפוקפק:
- הם לא שואלים מהי המטרה השיווקית שלכם – מטרה היא הנקודה מבין הראשונות שחברת פרסום חייבת לשאול את הלקוח המתעניין.
- הם לא שואלים על העסק שלכם ו/או מי קהל היעד – אם חברת פרסום לא שואלת נקודה זו, סימן שהיא תבצע פרסום באופן חפיף ולא מקצועי בכלל.
- הם עובדים מהחשבון שלהם – חשוב לעבוד עם חשבון פרסום משלכם, כי אם תחליטו להחליף חברת פרסום, המידע והנתונים (ולעיתים אמצעי התשלום) יישאר בידי חברת הפרסום הקודמת.
- הם לא מציגים לכם תעודות או הסמכות – למרות שחשוב להתגאות בתעודות והסכמות, יש חברות שלא יציגו זאת ואפשר להבין שאין להם השכלה בנושא.
- הם לא מפרטים כמה מסך התקציב הולך לפרסום וכמה דמי ניהול – "פרסום בגוגל ב-500 ₪ בחודש!" מוכר לכם משהו דומה? אז.. הבעיה היא שהתשלום שלכם כולל דמי ניהול + תקציב למערכת הפרסום. אם דמי הניהול של חברת הפרסום הם 400 ₪.. אז ב-100 ₪ הנותרים להשקיע בגוגל… עדיף לוותר בכלל מלכתחילה. חשוב לשאול כמה מתוכם דמי ניהול וכמה הולך למדיום.
- הם מבטיחים לכם מקום ראשון בגוגל – אין דבר כזה מקום ראשון בגוגל ואף אחד לא יכול להתחייב לדבר כזה (אפילו גוגל עצמה פרסמה הודעה כזו). אי אפשר להתחייב למקום כזה או אחר, במיוחד בתחומים עם תחרות בסיסית ומעלה.
- הם לא שקופים בפניכם – אם אין לכם מידע לגבי כמות הקליקים, כמות התקציב שהושקע בפרסום, כמות הצפיות וכמות הלקוחות המתעניינים שהשאירו פרטים לכם, אתם בבעיה.
- הם מבטיחים לכם הבטחות לא ריאליות – קליקים ללא הגבלה, מחיר נמוך, התחייבות למיקום, התחייבות לכמות לקוחות וכך הלאה, הם נתונים שלא ניתן לבסס אותם בפועל.
- הם שולטים בנכסים שלכם – חברות שיצרו לכם דף עסקי, חברות שיקימו לכם חשבון פרסום בבעלותם, חברות שיבנו לכם אתר שלהם וכו', זהו דבר שכדאי שמחייב חישוב מסלול מחדש.
- הם מחסירים בפניכם פרטים – אם הם לא שואלים אתכם שאלות בנוסף לפרסום כמו דף נחיתה אם קיים, עיצוב מודעה וקריאייטיב, או שלא אומרים איך הפרסום הולך לעבוד, סימן שיש מידע שהם מחסירים שעלול לעלות סכום כסף נוסף.