כל אסטרטגיה שיווקית וכמובן גם מטרה שיווקית חייבים להיות מדידה, ברורים, מובנים היטב ומתוחמים, ותוצאות צריכות להיות מבוססות נתונים כמו מדדי ביצוע עיקריים לעניין שיווק דיגיטלי.
החלטתם להשקיע בשיווק דיגיטלי וזה נפלא, אבל עליכם לדעת את מדדי הביצוע העיקריים על מנת למדוד את ההצלחה של האסטרטגיה השיווקית שלכם. בין אם בחרתם לפרסם במנועי חיפוש או לפרסם ברשתות חברתיות, החלטתם לקדם את האתר שלכם, לשווק את הדף העסקי, לעורר מעורבות אצל הלקוחות, או אפילו להזמין אותם לבקר בעסק המקומי שלכם, אתם חייבים למדוד את ההצלחה של הקמפיינים שלכם.
בכתבה זו אנו נדגיש את המדדים העיקריים שעליכם להיות מודעים להם ולבדוק אותם.
חשיפה
מדד החשיפה מודד את כמות החשיפות של התוכן שלכם על ידי המשתמשים. בכל פעם שמשתמש באינטרנט רואה את התוכן שלכם, זה נספר כחשיפה. מדד החשיפה מאוד הכרחי עבור העסק שלכם, ברגע שאתם מעוניינים מתחילים עסק חדש, מוצר חדש, קמפיין חדש ועוד, עליכם להגביר את המודעות בקרב הקהל הפוטנציאלי לאותו מותג שלכם.
מדד החשיפה ניתן למדידה באמצעות ערוצי השיווק הבאים:
- פרסום ממומן – בין אם אתם מפרסמים במנועי חיפוש, ברשתות חברתיות או מערכת אחרת, החשיפה שם מודדת את כמות הפעמים שהמודעה שלכם הופיעה בפני אותו קהל.
- מנועי חיפוש – מדד החשיפה במנועי חיפוש מודד את מספר הפעמים שהתוכן שלכם הופיע במנועי חיפוש ברגע שמשתמשים הקלידו מילת חיפוש ואתם הופעתם בה.
- רשתות חברתיות – חשיפה ברשתות חברתיות מודד את מספר הפעמים שהתוכן (תמונה, סטטוס רגיל, סרטון וכד') שלכם נצפה על ידי העוקבים שלכם או משתמשים אחרים.
- דפי נחיתה (מוצר או שירות) – חשיפה בדפי נחיתה מודד את כמות הפעמים שדף הנחיתה שלכם נצפה בפועל על ידי משתמשים.
- דואר אלקטרוני – חשיפה בדואר אלקטרוני מודד את מספר הפעמים שהתוכן נצפה, כלומר את כמות הפעמים שהאימייל שלכם נפתח/נצפה.
- וידיאו – חשיפה של וידיאו בדרך כלל נחשבת כצפייה.
לדוגמה:
נניח ויש לכם חנות של פרחים מקומית כולל משלוחים, ואתם גם משווקים את העסק שלכם בעזרת מגוון של ערוצי שיווק באינטרנט. אתם משתמשים בפרסום ממומן במנועי חיפוש. הקמנו עבורכם קמפיין אשר ממשיך את האסטרטגיה שלכם לקראת החגים. "50% הנחה על הזר השני", הוספנו קישור לעמוד הנחיתה כך שהלקוחות יכולים גם לרכוש בעזרת חנות המסחר שלכם, וכן מספר טלפון של בית העסק. בסוף החודש אתם מקבלים את הדוחות ורואים כי הפרסום שלכם הגיע ל- 9,000 חשיפות.
למה זה חשוב? כי עליכם לדעת כיצד ניתן לשפר את טווח ההגעה בפועל ליותר משתמשים, לבצע התאמה ואופטימיזציה.
CTR – יחס הקלקה
יחס הקלקה מודד את מספר הכניסות, הקלקות או נקישות על התוכן שלכם לחלק למספר הפעמים שהתוכן שלכם נצפה על ידי המשתמש (מדד חשיפה). ברגע שמשתמשים לוחצים או מקישים על התוכן שלכם זה נספר כ- קליק. זהו מדד חשוב מסיבות רבות אשר החשובה ביותר היא עד כמה התוכן שלכם היה מעניין ומושך כדי שהלקוחות ילחצו עליו.
- מנועי חיפוש – היחס מודד את מספר הפעמים שהמשתמשים הקליקו על התוכן, לדוגמה הקלקות על קישור לכתבה באתר שלכם לחלק למספר הפעמים שהתוכן הופיע ברגע שהמשתמשים הקלידו מילת חיפוש.
- פרסום ממומן – היחס בין מספר הקליקים לחלק למספר הצפיות של המודעה.
- רשתות חברתיות – לדוגמה, אם אתם מפרסמים קישור לאתר שלכם תוכלו למדוד את מספר ההקלקות על הקישור לחלק למספר הצפיות של התוכן.
- קידום מקומי – מספר הפעמים שהמשתמשים הקליקו על כפתור "סע" לעסק לחלק למספר הפעמים שהרישום המקומי הופיע.
- דואר אלקטרוני – קיימים 2 סוגי יחסי הקלקה:
- שיעור הפתיחה – יחס פתיחה מודד את מספר הפעמים שמשתמשים לחצו על פתיחת המייל לחלק למספר המנויים שלכם.
- יחס הקלקה על קישור – מודד את מספר ההקלקות על קישור או אחר, לחלק למספר הפעמים שהמייל נצפה.
- וידיאו – מספר הצפיות לחלק למספר הפעמים שהתוכן הופיע במהלך חיפוש.
בדוגמה שלנו:
בדוחות שקיבלתם אתם שמים לב ל-2 נתונים: 450 קליקים ו- 5% יחס הקלקה. 450 קליקים הם אותם הלחיצות שהלקוחות שלכם ביצעו במודעה שלכם, ו- 5% יחס הקלקה זהו המספר המתקבל מ- 450 קליקים לחלק 9,000 חשיפות.
למה זה חשוב לכם? כפי שאמרנו לעיל, יחס הקלקה מודד עד כמה התוכן שפירסמתם מעניין ומושך את תשומת הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.
המרה
המרה זה כל פעולה שרציתם שהלקוח שלכם יבצע במהלך מעורבות עם העסק שלכם. לדוגמה:
- מסחר אלקטרוני – רכישת מוצר או שירות באתר שלכם.
- אתר חדשות / בלוג – הרשמה לניוזלטר לצורך קבלת אימיילים.
- דפי נחיתה – השארת פרטי התקשרות לצורך המשך רכישה.
- מקומי – הגעה פיזית לחנות מקומית.
- פרסום באינטרנט – יכול להיות מספר דברים עם שילוב לעיל.
- הרשמה – הרשמה לאתר, לאירוע וכד'.
- אחר – הורדת ספר אלקטרוני, צפייה בסרטון ועוד..
יחס המרה
אחרי שהבנו מה זה המרה, כעת עלינו להבין מהו יחס המרה. זהו חלק מאוד חשוב כיוון שלרוב המרה זו תועלת של העסק שלכם. יחס המרה מודד את מספר המשתמשים/לקוחות שביצעו פעולה עם העסק שלכם לחלק למספר הלקוחות שצפו באותו ערוץ שיווקי.
בדוגמה שלנו:
כדי לפשט את הדוגמה, נגיד וכל ה- 450 הקלקות הובילו לאתר המסחר האלקטרוני של חנות הפרחים שלכם. מתוכם, 50 לקוחות ביצעו עסקה והזמינו את המבצע זר שני ב- 50% הנחה. במקרה זה יחס המרה הוא 50 המרות לחלק למספר הצפיות 450 = כ- 11%.
למה זה חשוב? יחס המרה חשוב מאוד כי זו התועלת של העסק שלכם, בין אם היא קבלת תשלום או משהו אחר. בדוגמה זו המרות הם הכנסות החברה ולכן ככל שיש יותר המרות יש יותר הכנסות, ויחס המרה גבוה יותר. יחס המרה חשוב גם כי הוא מודד את מידת הציפיה של הלקוחות מן המודעה ועד כמה היא מתממשת בעמוד הנחיתה.
ROI – החזר על השקעה
ROI זהו אחד המדדים החשובים ביותר עבורכם, המדד בעצם יחס המודד את ההחזר על ההשקעה שלכם. חישוב ה- ROI מתבצע כך: הרווח הנקי לחלק להשקעה, במילים אחרות. הכנסות כתוצאה מההשקעה להחסיר ההוצאות כתוצאה מההשקעה, הפרש זה יש לחלק בהוצאות של ההשקעה.
- ROI > 0 – החזר חיובי, כדאי לבצע את ההשקעה. ההשקעה הייתה טובה.
- ROI = 0 – החזר 0, אין שיפור בין המצב הנוכחי לבין המצב לאחר ההשקעה.
- ROI < 0 – החזר שלילי, לא כדאי לבצע את ההשקעה. ההשקעה לא הייתה טובה.
בדוגמה שלנו:
נניח כי כל עסקה שנמכרה דרך האתר שווה בערכה 20$, העלות של כל זר כולל משלוח היא 10$, עלות הפרסום במנוע החיפוש 0.75$ לכל קליק. אז ההחזר על ההשקעה היא:
- המכירות – 20$ * 50 הזמנות = 1,000$.
- עלות המכירות – 10$ * 50 הזמנות = 500$.
- עלות הפרסום – 0.75$ * 450 קליקים = 337.5$.
ההחזר על ההשקעה הוא 1000$-837.5$ לחלק ל- 837.5$ = כ- 19%. ROI חיובי כלומר ההשקעה הייתה מוצלחת.
אחוז נטישה
אחוז הנטישה באתר שלכם מודד את כמות המשתמשים שנטשו את האתר ולא המשיכו הלאה לעמוד אחר או להשלמת העסקה לחלק לסך הכל כמות המשתמשים שנכנסה לאתר שלכם. אחוז נטישה גבוה בדרך כלל סימן שלילי למעט אם:
- עמוד נחיתה – אם העמוד נחיתה שלכם כולל עמוד אחד ללא העברה לאחר מכן לעמוד "תודה", אז שיעור הנטישה פה בשילוב יחס המרה יעזור לנו להבין מה לתקן.
- מבצע מיוחד – אם ביקשתם מהלקוח שלכם להיכנס לעמוד ספציפי ללא צורך לעבור לאתר אחר.
- מסחר אלקטרוני – אם העמוד הוא עמוד יחידי של מוצר הכולל הזמנה ותשלום.
- עמוד מיוחד – עמוד צור קשר וכד'.
למה זה חשוב? שיעור נוטשים גבוה סימן לא טוב וזה מדליק נורה אדומה שמשהו פה לא בסדר, ויש צורך לתקן.
מעורבות
מעורבות מודד עד כמה קהל היעד שלכם מעורב עם הפרסומים של העסק שלכם. המדד בדרך כלל ניתן לשימוש ברשתות החברתיות:
- אהבתי – כמות סימוני אהבתי לאותו פרסום – עד כמה התוכן מעניין את הקהל שלכם.
- תגובות – מספר התגובות לכל פרסום – עד כמה הפרסום עורר רגש אצל הקהל שלכם.
- שיתופים – כמות השיתופים של הפוסט שלכם – עד כמה הקהל שלכם רוצה לשתף את החברים שלהם.
יחס המעורבות מציג את היחס בין מספר המעורבויות של המשתמשים לבין כמות ההופעות / החשיפות.
משתמשים חוזרים
מדד זה מוד את כמות המשתמשים החוזרים לאתר שלכם, כאשר הם כבר היו בעבר באתר. זהו מדד מאוד חשוב אשר מראה עד כמה האתר שלכם רלוונטי ועד כמה האתר עוזר למשתמשים לחזור שוב על מנת ליצור מעורבות חוזרת עם העסק שלכם.
משתמשים חדשים
מדד זה מודד את החשיפה החדשה של האתר שלכם, זהו מדד חשוב מאוד כדי שתוכלו לדעת האם האתר מושך משתמשים חדשים אל המותג שלכם.
זמן שהייה באתר
המדד מודד את זמן השהיה מרגע כניסת המשתמש לאתר שלכם ועד ליציאתו, בעצם המדד מראה עד כמה האתר שלכם מעניין עבור המשתמשים שנכנסים, עד כמה המשתמשים משקיעים את הזמן שלהם כדי להיות מעורב עם העסק שלכם.
מספר דפים למשתמש
המדד מודד את מספר הדפים הנצפים עבור כל ביקור של משתמש, בעצם זה בדומה לזמן שהייה והוא מודד עד כמה התוכן שלכם רלוונטי ומעניין שגורם למשתמשים להמשיך לקרוא.
מקור תנועה
מדד חשוב מאוד אשר עוזר לכם לדעת מהם מקורות התנועה לאתר שלכם, מהו הוא המקור הכי גדול ואיפה כדאי לשים דגש בהשקעה ובזמן.