עסקים וארגונים רבים מנסים לשווק את עצמם בדרכים רבות, מפני שלא לכולם יש אפשרות לשווק את עצמם ולהשקיע כספים, הכנו מדריך קידום אתרים למתחילים. המדריך יעזור לכם להבין את ערוץ השיווק הייחודי וכיצד אתם יכולים להתחיל לקדם לבד את האתר של העסק שלכם לפני בחירת חברת קידום אתרים.
מה שחשוב שתדעו קידום אתרים עשה זאת בעצמך לא קל, דורש הרבה זמן, סבלנות, מאמץ ועבודה רבה, וגם אז, לא בטוח שתשיגו את המטרות והיעדים שלכם. אבל בהחלט תוכלו להתחיל את השלב הראשוני, במקרה ותצטרכו לפנות למומחים בתחום, תוכלו תמיד לפנות.
מדריך SEO קידום אתרים למתחילים, יספק לכם (בעלי עסקים וארגונים) מידע ראשוני וכלים כדי שתוכלו לקדם את עצמכם בגוגל, בבינג ובמנועי החיפוש הנוספים. אם אתם רוצים לדעת, אתם יכולים לקרוא את המאמר: איך קידום אתרים יכול לעזור לעסק שלכם שהכנו עבורכם. אנו נשתדל במדריך זה לכתוב בשפה נוחה ונעימה כדי שתוכלו להבין. בואו נתחיל.
האם מנועי החיפוש מכירים את האתר שלכם?
פתחתם אתר אינטרנט? יש לכם כבר אתר אינטרנט? מצויין! זה הזמן לדעת האם מנועי החיפוש גוגל, בינג, יאנדקס, יאהו ונוספים מכירים אותו בכלל. כלומר האם האתר שלכם כבר נמצא באינדקס של מנועי החיפוש והאם ניתן למצוא אתכם בעזרת החיפוש. כזכור, אינדקס במנועי החיפוש הוא התפקיד השני של מנועי החיפוש, כאשר התפקיד הראשון הוא סריקה, התפקיד השני הוא אנדוקס והשלישי הוא דירוג.
מנועי החיפוש סורקים ומוסיפים לאינדקס שלהם את כל האתרים אלא אם חסמתם זאת, זאת עליכם לזהות בשלב הראשון. אחד הדרכים הפשוטות על מנת לדעת האם האתר שלכם נמצא באינדקס של מנועי החיפוש הוא שימוש בפונקציה site: והדומיין שלכם. לדוגמה אם נרצה לבדוק על האתר שלנו אנו נעשה זאת על ידי הפונקציה: site:netolink.co.il, מנועי החיפוש יציגו את כמות התוצאות שנמצאים אצלם באינדקס.
חשוב לציין כי התוצאות אינן מדוייקות בהחלט (כן, קראתם נכון), אך לצורך הדוגמה הפשוטה כך ניתן לבדוק. להלן צילומי מסך בגוגל, בינג ו- יאנדקס:
כפי שאתם רואים, נכון לרגע הזה, התוצאות הם:
- גוגל אינדקס 145 עמודים מהאתר שלנו.
- בינג אינדקס 6 עמודים מהאתר שלנו.
- יאנדקס אינדקס 114 עמודים מהאתר שלנו.
האם ישנם עמודים או איזורים כלשהם שהם חסומים לסקירה של מנועי החיפוש?
כפי שראיתם מקודם, התוצאות שונות בין מנועי החיפוש השונים, אחת הסיבות לכך יכולה להיות כי ישנם עמודים שלא אפשרנו למנועי חיפוש להיכנס אליהם ובכך מנוע החיפוש לא יכול לסרוק וגם לא יאנדקס אותו. כמובן יש עוד סיבות נוספות לכך. על מנת לבדוק אילו עמודים חסומים לסריקה על ידי מנועי החיפוש יש לבדוק את קובץ robots.txt שנמצא בספרייה בתיקיות של האתר שלכם. כלל ברזל מוסיפים את הסיומת הזו לדומיין שלכם ומקישים זאת בדפדפן האינטרנט, לדוגמה עבור האתר שלנו אנחנו נשתמש ב- https://netolink.co.il/robots.txt.
מאחר וזה נראה כך:
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
השורה הראשונה מתייחסת לרובוט הסריקה של מנועי החיפוש, כאשר מצויין כוכבית (*), הכוונה היא פקודה לכל הסורקים. השורות הבאות אומרות לסורקים מה הם יכולים לעשות ומה לא. לכן האתר אינו מאפשר לסרוק את תיקיית פאנל הניהול אך כן מאפשר קובץ שנמצא בספרייה זו. (כמובן חשוב לחסום את פאנל הניהול שלכם כדי למנוע פריצה לאתר).
על פי הקובץ נראה שאין שום חסימה לעמודים חשובים כלשהם ולכן זה מצויין, כך אתם מאפשרים למנועי החיפוש לסרוק את מרבית האתר שלכם.
מחקר מילות מפתח וביטויים
כל התחלה של עבודה על קידום אתרים במנועי חיפוש צריכה להתחיל במחקר מילות מפתח ובביטויים. עליכם לדעת אילו מילות חיפוש מאפיינים את העסק שלכם ואת המוצרים או השירותים שלכם, כמו כן באילו מילות מפתח המתחרים שלכם משתמשים, וכמובן אילו מילות חיפוש משתמשים קהל היעד שלכם על מנת לאתר מוצרים ושירותים כמו שלכם.
הסיבה לכך פשוטה. הכל מתחיל בחיפוש, ברגע שהלקוח הפוטנציאלי שלכם מקליד את מילת החיפוש הרלוונטית במנוע החיפוש, מנוע החיפוש יודע לדרג את האתרים לפי סדר שעל פי דעתו המתאים ביותר לחיפוש.
מילות המפתח יכולות להיות החל ממילה אחת ועד למספר מילים וזה כבר נקרא ביטוי. עליכם לדעת אילו מילות מפתח מתאימות לכם ואילו לא. לדוגמה אם יש לכם עסק של חנות מזון לכלבים, אתם יכולים להשתמש במילות מפתח: מזון לכלבים, מזון לכלבים + אזור מסויים, מזון לבולדוג, חנות מזון לכלבים. אבל בטוח שאתם לא יכולים להשתמש במילות מפתח כמו: מזון, חנות, חנות כלבים וכד'.
עליכם לרשום את כל מילות המפתח הרלוונטיות עבורכם, ותוכלו לנהל אותם בעזרת קובץ Excel במחשב, Google Sheets, או תוכנה דומה לכך.
ניהול המיקומים שלכם במנועי החיפוש
בהמשך למחקר מילות מפתח, חשוב גם לנהל את המיקומים שלכם במנועי החיפוש וזאת לאורך זמן. כלומר עליכם לדעת באילו מילות מפתח ומילות חיפוש אתם מופיעים, ואם אתם כן מופיעים אז באיזו תוצאה מספר. כמו כן, האם הדירוג שלכם עלה או ירד ביחסית לתקופה כלשהי.
ישנם כלים רבים שתוכלו לנהל מיקומים, ולדעת באילו מיקומים אתם נמצאים. ישנם תוכנות שניתן להוריד למחשב, וישנם אפליקציות אינטרנטיות שניתן לעשות זאת. הכלים הרבים יכולים להיות כמו: SERPLab, SemRush, Rank Tracker וכדומה.
עבור קידום אתרים למתחילים, אתם יכולים להשתמש ב- SERPLab, היא תוכנה חינמית (באנגלית) ואתם יכולים לבדוק מיקומים שלכם ושל המתחרים שלכם, וכמובן לנהל את המיקומים שלכם ולעקוב אחרים יום יום. כדי להיכנס לאתר הקלידו serplab.co.uk בדפדפן שלכם, לאחר מכן הרשמה (Sign up), הירשמו, פתחו קמפיין (אתר אינטרנט שלכם), הוסיפו מילות מפתח וזהו. תוכלו לנהל זאת. במידה ואינכם מעוניינים להירשם או אתם רוצים לבדוק באיזה מיקום נמצא אתר ספציפי, הקישו על "Free SERP check" בעמוד הראשי שלהם.
כתיבת תוכן איכותי לאתר שלכם
חשוב ליצור תוכן איכותי גם עבור הגולשים וגם עבור מנועי החיפוש. אינכם צריכים לפרסם כתבות עבור מנועי החיפוש, הם בעצמם לא אוהבים את הרעיון מהסיבה כי תוכן שנוצר למנועי החיפוש בדרך כלל לא ידידותי עבור המשתמשים, המשתמשים הם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.
תוכן הוא המשך למילות המפתח שלכם, עליכם לספק תוכן עם מילות המפתח הרלוונטיות שלכם כדי שמנועי החיפוש יוכלו לקשר ולהציג לאותם משתמשים שמחפשים מידע. אם אין לכם תוכן עדיין עבור מילת המפתח, עליכם ליצור כעת. לא סתם רשמנו למעלה קידום אתרים עשה זאת בעצמך, עליכם ליצור תוכן חשוב ומעניין, כמובן הימנעו מכתבות קצרות כמו 50-100 מילים ונסו לפחות 300 מילים במאמר (אם אתם משתמשים בוורדפרס, אתם יכולים לראות את המספר ממש בסוף אזור כתיבת התוכן).
מנועי החיפוש אוהבים אתרים שמתעדכנים, כיוון שנוצר תוכן חדש שניתן להוסיף אותו לאינדקס. כמו כן, הם אינם ממש אוהבים אתרים קפואים, שאינם מייצרים תוכן. בעצם… עבודת כתיבת התוכן היא עבודה לא קלה, ותמיד יש צורך בה. הימנעו מהעתקת תוכן או יצירת תוכן כפול, הדבר מפר הנחיות מנועי החיפוש.
בניית קישורים נכנסים / חיצוניים
קישורים עדיין פרמטר חשוב מאוד אצל מנועי החיפוש, כיוון שקישורים לאתר שלכם, מציגים למנועי החיפוש כי האתר שלכם חשוב ומעניין. כמובן אסור להוציא קישורים מאתרי ספאם, אנו מדברים על קישורים מאתרים איכותיים. נכון זה קשה לקבל קישורים באופן אורגני, כלומר ללא מעורבות, אבל יש עוד דרכים רבות לקבל קישורים נכנסים.
- הירשמו לפורטלים ולאתרי אינדקס קישורים.
- הוספת מאמרים ומידע באתרים אחרים, לדוגמה אתרי מאמרים וכד'. בדקו שהאתר איכותי ולא ספאם.
- פרסום בפורומים בתחום של העסק שלכם.
- פתיחת חשבונות ברשתות חברתיות מסוימות ובאתרים של מועדפים, ופרסום בהם.
התאמת האתר למובייל וטאבלט
התאמת האתר להתקנים ניידים אמנם קשורה יותר לתחום פיתוח אתרים ועיצוב, אבל חשוב מאוד להתאים את האתר למובייל ולטאבלטים. גוגל אמרה כי אתרים שלא מותאמים למובייל לא יהיו מדורגים טוב בחיפוש דרך מכשירים ניידים, ובכך היא התחילה להילחם באתרים שלא מציגים חווית משתמש נעימה.
נוסף לכך, אמרנו כי תוכן חשוב שיהיה עבור המשתמשים ומנועי החיפוש כאחד, לכן אתרים לא מותאמים לנייד, מציגים חוויה לא נעימה עבור הקוראים. ובכך הם גם ינטשו את האתר שלכם. זאת ועוד שיש מחקרים שמציגים כי משתמשים שנכנסו לאתרים לא מותאמים, לא ירצו לרכוש מהם מוצרים או שירותים.
הקמת נוכחות ברשתות חברתיות
כמעט לכל אחד יש חשבון באחת מרשתות החברתיות הגדולות, במיוחד פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, גוגל+. לכן אסור להתעלם מהם, בזמן שאתם מעוניינים לקבל כניסה לאתר בעזרת מנועי חיפוש, חשוב לא לשים את כל הביצים בסל אחד וגם להשקיע ברשתות חברתיות ולקבל משם תנועה לאתר שלכם.
בניית קישורים בעזרת רשתות חברתיות לא ממש יעזרו לכם כיוון שרוב הקישורים הם nofollow, כלומר הם אומרים למנועי החיפוש לא לעקוב אחר הקישור וכי הם אינם ממליצים על הקישור עצמו. אבל עדיין חשוב לקבל תנועה משם בהמשך של קידום אתרים למתחילים.
סיכום
אז מדריך עשה זאת בעצמך של קידום אתרים למתחילים לקראת סופו. חשוב שנסכם בקצרה על מנת שתבינו על מה דיברנו מקודם. ראשית כל חשוב לדעת האם האתר שלכם מאפשר למנועי החיפוש לסרוק את האתר שלכם, לאחר מכן יש לדעת האם מנועי החיפוש הוסיפו לאינדקס את האתר שלכם ואת הכתבות. כדי להמשיך עליכם ליצור רשימת מילות מפתח ולפרסם כתבות איכותיות באתר שלכם, שהוא צריך גם להיות מותאם לכל המכשירים. הקימו נוכחות ברשתות חברתיות ובנו קישורים על ידי אתרים ורשתות אלו.
אם אתם צריכים עזרה או קידום האתר שלכם, אתם יכולים להיכנס לעמוד קידום אתרים שלנו ולהשאיר פניה בצד (במחשב רגיל) או במובייל (מתחת לכתבה).