קהל יעד או שוק יעד הם מונחים מאוד חשובים עבור העסק שלכם, ואתם חייבים להבין זאת, להגדיר את הקהל בצורה נכונה על מנת שתוכלו לוודא שהם אלו שיהיו הלקוחות שלכם ויביאו לכם מכירות. ניתוח קהל יעד לא נכון עלול לפכוע בעסק שלכם.
הנה ההסבר לכך.
מה זה קהל יעד?
קהל יעד, שעשוי להיחשב גם שוק יעד, הוא קבוצה של צרכנים ולקוחות, בעלי צרכים ורצונות מסויימים. עסקים מכוונים את המאמצים השיווקיים ואת המשאבים שלכם אל קהל היעד או שוק היעד.
למעשה, בתור יזמים, בעלי עסקים או בעלי מקצוע, אנחנו רוצים להגיע אל הקהל המתאים ביותר לשירותים או למוצרים שאנחנו מציעים. כלומר, הלקוח הפוטנציאלי, הלקוח האידיאלי שלנו הוא קהל יעד או שוק יעד, או חלק ממנו.
אחת הבעיות הגדולות של עסקים וארגונים, בעיקר בתחילת הדרך, היא שהם לא מגדירים קהל יעד. הבעיה אחרת – שהיא אולי אפילו יותר גרועה – היא שאותם עסקים וארגונים מגדירים את קהל היעד שלהם בצורה לא נכונה כלל. כך או כך, אלו בעיות עצומות ומרחיקות לכת.
כדי שנוכל למכור את המוצרים או השירותים שלנו, אנחנו חייבים להבין מי הלקוחות שלנו, מי הולך לקנות מאיתנו, מה הבעיות שלהם, איך ניתן להגיע אליהם ועוד מידע. הבנה של כל אלו, מאפשרת לנו להגדיר טוב יותר את קהל היעד.
כאשר יש לנו קהל יעד, אנחנו יכולים לכוון את המאמצים השיווקיים שלנו כדי להגיע אליהם. קיימים מגוון של ערוצי שיווק, קידום ופרסום אפשריים שמתאימים לכך.
קהל יעד או שוק יעד?
קהל היעד שלנו יכול להיות גם שוק היעד שלנו, ויכול להיות מי שאינו שוק היעד.
ההבדל העיקרי בינהם:
- שוק יעד – קבוצה של אנשים שהם הצרכנים או הלקוחות שלנו.
- קהל יעד – קבוצה של אנשים שהם מקבלים את המסרים השיווקיים והמאמצים האחרים.
לדוגמה: אם יש לכם חנות מקומית או חנות דיגיטלית באינטרנט (מסחר אלקטרוני) שבה אתם מציעים מוצרים לתינוקות, כדוגמת מוצרי מזון, ביגוד, ריהוט וכדומה. אז:
- שוק היעד – התינוקות, או ההורים. כי הם אלו הלקוחות או המשתמשים של המוצר או השירות.
- קהל היעד – ההורים. כי הם אלו שאנחנו רוצים להגיע אליהם בערוצי שיווק ופרסום.
למה חשוב להגדיר קהל יעד?
למעשה, להגדרת קהל יעד בצורה נכונה יש חשיבות קריטית על העסק שלכם. זאת מהסיבות הבאות:
- אם אתם לא מגדירים קהל יעד, אז אתם לא יודעים מיהם הלקוחות שלהם.
- אם אתם מגדירים קהל יעד לא נכון, אז אתם פשוט פונים לאנשים לא נכונים ולכן לא תוכלו למכור להם מוצרים או שירותים.
- כך או כך, אתם מבזבזים זמן רב על לנסות למכור את המוצרים או השירותים בכוח. אלא שלעיתים אתם גם עשויים להשקיע כספים גבוהים ולא לקבל תוצאות בכלל.
כאשר אתם מגדירים את קהל היעד שלכם בצורה נכונה, אתם יכולים להבין אותם טוב יותר תוך כדי חקירה מעמיקה. מה שגם יעזור לכם להבין ולקבל החלטה טובה יותר לגבי המוצר או השירות, סוגי מוצרים אחרים, תכונות של מוצרים או שירותים ועוד.
מידע זה יכול לסייע לכם לא רק למכור יותר, אלא גם לעקוף את המתחרים שלכם מהסיבה שאתם מבינים טוב יותר את הרצונות ואת הצרכנים של הלקוחות שלכם.
מחקר קהל היעד – איך להגדיר אותו?
אם כבר הבנתם את המושגים והמינוחים, כעת תרצו גם לדעת איך אפשר להגדיר את קהל היעד שלכם ואיך למעשה ניתן לבצע ניתוח ומחקר כדי להבין זאת טוב יותר.
אחת השיטות הטובות ביותר היא למעשה להבין מי הלקוחות שכבר קנו מכם מוצרים, או קיבלו מכם שירות. במידה ואין לכם לקוחות (עסק חדש), אפשר לחקור זאת כדי לנסות להבין מיהם אותם אנשים שיהיו זקוקים למוצר או לשירות שלכם.
ניתוח ומחקר של המידע אודות קהל היעד אפשר לעשות באמצעות חשיבה, באמצעות כלים מסויימים או פשוט באמצעות שאלונים וסקרים של אנשים אחרים שיכולים לסייע ולהשיב להם.
אפשר גם לנסות לחשוב על כמה שאלות חשובות כמו:
- מי האנשים שירצו לקנות ממני את המוצר או לקבל את השירות?
- מה גורם להם לרצות לקנות זאת ממני?
- איפה נמצא קהל היעד שלי? באיזו שפה הם מדברים? האם הם נמצאים בכמה אזורים בעולם, בחלק מן המדינות, או אולי ברדיוס מסוים של העסק המקומי שלכם.
- מה הגיל שלהם? האם קהל היעד הם בני 24-33, אולי הם זוגות צעירים, מבוגרים ועוד.
- מהו המגדר שלהם? האם המוצרים שלכם פונים לקהל הנשים? או גברים?
- מה תחומי עניין שלהם? האם קהל היעד הם אנשים שמתעניינים באופנה? בידור? וכד'.
- האם קהל היעד שלכם לקוחות פרטיים, עסקיים, מוסדיים וכד'.
- מה ההכנסה שלהם? האם המוצר שלכם הוא מוצר יוקרה?
- מהם הבעיות, הדרישות, הצרכים או הרצונות שלהם?
מיקוד קהל יעד
החלק הראשון הוא בעצם לדעת מי הם קהל היעד שצפוי לצרוך ולרכוש את המוצרים והשירותים שלכם, החלק הבא שעליכם לעשות זה לנתח את קהל היעד של העסק שלכם. עלינו לנתח את קהל היעד לפי:
- דמוגרפיה – מידע דמוגרפי כגון: מין, גיל, מוצא אתני, הכנסה, מצב כלכלי ועוד.
- מיקום – מידע גיאוגרפי הכרחי כדי לזהות היכן נמצא הלקוח שלכם.
- התנהגות – בעצם תהליך קבלת החלטת הרכישה, מה משפיע על ההחלטות, אילו מגמות ועוד. לדוגמה האם קהל היעד שלכם עשוי לרכוש מוצר דרך האינטרנט במקום הגעה למקום בית העסק.
- פסיכולוגיה – הבנה של פרטים כגון תחומי עניין, אורח חיים, העדפות, רגשות ועוד. לדוגמה האם קהל היעד שלכם אוהב מבצעים והנחות ורוכש בגללן.
פילוח או ניתוח קהל יעד
לעיתים אנחנו נרצה לפלח עוד יותר את קהל היעד שלנו, לא רק לנתח אותו לפי דמוגרפיה, תחומי עניין וכד'. הפילוח הוא שכבה נוספת המאפשרת לנו לנסות להבין כיצד מתנהג קהל היעד בהתאם לנתונים שונים אודותם.
הפילוח גם יכול לסייע לכם למקד עוד יותר את קהל היעד, כך שתוכלו למצוא את הקהל המדוייק ביותר שלכם.
לדוגמה:
- אנשים שמבקרים באתר שלכם פעם שניה ומעלה, הם אנשים שיש יותר סיכוי שיבצעו רכישה אצלכם באתר מאשר אנשים שהגיעו אליו לראשונה.
- אנשים שבהם בגיל 40+ קונים יותר מוצרים מסוג א' מאשר אנשים עד גיל זה.
וכך הלאה..
האם יכולים להיות כמה קהלי יעד?
בוודאי שכן. בזמן ששוק יעד בדרך כלל יהיה שוק יעד אחד (בדרך כלל), קהלי יעד יכולים להיות כמה במספר.
מכיוון שקהל היעד הם האנשים שאליהם אנחנו מפנים את המאמצים השיווקיים שלהם, אנחנו יכולים להגיע אל כמה כאלו. קהל היעד יכול להיות הקהל הישיר שלנו שהוא שוק היעד למעשה, או קהל עקיף שהם אנשים שמבצעים פעולה או רוצים לבצע פעולה עבור שוק היעד.
למשל: אם יש לכם חנות תכשיטים לנשים, קהל היעד הישיר שלכם הם הנשים עצמן. יחד עם זאת, גם גברים יכולים להתעניין בחנות שלכם, כי הם ירצו לקנות תכשיט עבור בת הזוג שלהם. כך שהגברים הם הקהל העקיף.
בשבילכם, במקרה כזה, הדבר מספק מידע חשוב. אתם יכולים לפנות גם אל גברים, אפילו שאתם מוכרים תכשיטים לנשים. בפרסומות או במודעות, אתם יכולים לציין לגברים, מסר שיווקי שיעזור להם לרכוש את המוצר לנשים.
פנייה אל קהל היעד דרך ערוצי שיווק
לאחר שהגדרתם והבנתם טוב יותר את קהל היעד שלכם, כעת הגיע הזמן להגיע אליהם. אתם יכולים להגיע אליהם במגוון של דרכים וערוצי שיווק, לדוגמה:
- פרסום במנועי חיפוש – על ידי מיקוד לפי מונחים או מילות מפתח מסויימות.
- פרסום ברשתות חברתיות – על ידי מיקוד לפי תחומי עניין או מעורבות בתכנים.
- שיווק בניוזלטר – על ידי הגעה לאנשים שמתעניינים בקבלת תכנים מסויימים.
- פרסום באתרים – על ידי הגעה לאנשים שמבקרים באתרים מסויימים שמתאימים למוצר או שירות של העסק.
- וכך הלאה..
כמובן שאם אתם לא מנוסים מספיק או שאינכם סבורים, אתם יכולים לפנות אל חברת שיווק דיגיטלי, כדוגמת Netolink, על מנת לסייע לכם בשירותי השיווק והקידום השונים.