רוב לקוחות מחלקת הפרסום שלנו, עוד לפני שהפכו ללקוחות, לא היו בטוחים היכן הם רוצים למקד את מאמצי הפרסום הדיגיטלי – פרסום בגוגל או פרסום בפייסבוק. חלקם ידעו בוודאות מה הם רוצים, חלקם היו כמעט בטוחים וחלקם לא ידעו מה הכי טוב עבורם.
החלטנו ליצור את הכתבה הזו כדי שגם בעלי עסקים אחרים יוכלו ללמוד ולהבין זאת.
רקע קצר על גוגל, פייסבוק ומה שבינהם
גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בעולם וזו עובדה. משתמשים ניגשים לגוגל על מנת לחפש מידע רלוונטי שנמצא במאגרי המידע של גוגל (האינדקס שלו שאוסף את כל האתרים והמידע שלהם). מידע זה יכול להיות לקרוא משהו מעניין, לשמוע מוזיקה טובה, לצפות בסדרה או בסרטון כלשהו, לחפש עסק בתחום מסויים או אפילו למצוא מוצר כלשהו כדי לקנות אותו.
פייסבוק לעומת זאת, הוא הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם וגם זו עובדה. משתמשים נכנסים לשם כדי לשמור על קשר עם חברים, לראות תוכן שנוסף על ידי מי שעוקבים אחריהם, להשתתף בשיח ברשת החברתית ובמיוחד בקבוצות, להעלות תוכן משלהם, לחפש רעיונות למוצרים, לצפות בתוכן וידאו ועוד.
הסיבה להקדמה הזו היא שבגוגל אנשים מחפשים את המידע באופן אקטיבי, בזמן שבפייסבוק הם מוצאים את המידע באופן פסיבי. זה הבסיס העיקרי שכל בעל עסק חייב לדעת.
בעל עסק שמעוניין להצליח הן בגוגל והן בפייסבוק, צריך לדעת שהוא רלוונטי לקהל היעד שלו. לכן, עליו להתאים את המודעות, המסרים והמידע שיופיע באותן מערכות.
מה ההבדל בין פרסום בגוגל לבין פרסום בפייסבוק?
1. פרסום בגוגל
פרסום בגוגל היא שיטה בה עסקים מציגים את המוצרים והשירותים שלו על ידי פרסום בתשלום ב-Google, כך שמודעות יופיעו במנוע החיפוש כאשר הלקוחות מחפשים מידע שרלוונטי עבור אותם עסקים. למעשה, וכמו שכתבנו זאת מקודם, הם יודעים מה הם רוצים ולכן הם יודעים גם מה לחפש.
כדי להגיע ללקוחות באמצעות מודעות פרסום בגוגל, עליכם לדעת מה הם מחפשים, מה הם עשויים לחפש, מה מעניין אותם, מהי כוונת הרכישה שלהם, מהי כוונת מילת המפתח שאותה הם מחפשים. אתם צריכים לדעת מי קהל היעד שלכם, לזהות איפה הם נמצאים בתוך המשפך השיווקי שלכם: האם הם מחפשים מידע כללי, האם הם מחפשים פתרונות לבעיה שלהם או שהם מעוניינים להוציא את הארנק ולשלם כסף.
כלומר, פרסום בגוגל מבוסס שיטת שיווק במשיכה או שיווק נכנס (Pull Marketing או Inbound Marketing). כלומר, קודם כל הלקוחות מחפשים ורק אז אתם כעסקים מגיבים חזרה ומציעים את הפרסומות והמודעות שלכם.
עם זאת, חשוב לציין כי לגוגל יש גם את רשת המדיה שכוללת אתרים רבים בעולם כמו אתרי חדשות ובלוגים בהם מוצגות מודעות ולרבות שירותי גוגל השונים, כמו למשל ג'ימייל, יוטיוב (עובד גם וגם). לכן לגוגל יש קצת את שיטת השיווק כמו שלפייסבוק.
2. פרסום בפייסבוק
פרסום בפייסבוק היא גם שיטה בה עסקים מציגים את המוצרים והשירותים שלו, אך זה מבוצע על ידי פרסום בתשלום ב-Facebook, כך שהמודעות יופיעו ברשת החברתית כאשר העסקים מעוניינים לפנות לקהל יעד רלוונטי עבורם. למעשה, הלקוחות לא יודעים מה הם רוצים, ולכן עוזרים להם למצוא את המוצרים הרלוונטים עבורם.
כדי ללקוחות באמצעות מודעות פרסום בפייסבוק, עליכם לדעת מי קהל היעד ומהם התחומים והנושאים שרלוונטים עבורם ואותם הם מוצאים בפייסבוק. גם כאן צריך לדעת היכן הם נמצאים במשפך השיווקי: האם הם מוצאים מידע כללי, מהי כוונת הרכישה שלהם, מה מייחד אותם, על מה הם ישקיעו כסף כדי לקנות / לבצע רכישה.
פרסום בפייסבוק מבוסס שיטת שיווק בדחיפה או שיווק יוצא (Push Marketing או Outbound Marketing). כלומר, קודם כל העסקים מוצאים את הלקוחות הרלוונטים עבורם ומציעים את הפרסומות והמודעות, ורק אז הלקוחות מוצאים את המידע שמעניין אותם.
לאחרונה פייסבוק נכנסים לתחום של גוגל ומציעים מודעות במנוע החיפוש של פייסבוק. דרך אגב.. אינסטגרם פועלת בשיטה דומה לפייסבוק, בעניין כתבה זו.
מה עדיף.. פרסום גוגל או פרסום פייסבוק?
אם קראתם את הכתבה עד כה, אתם אמורים להבין שאין כאן מה עדיף, מדובר על 2 שיטות שיווק שונות לחלוטין. גוגל לא יכולה להחליף את פייסבוק ופייסבוק לא יכולה להחליף את גוגל – בעל עסק לא יכול לבחור רק באחת מהן לעבוד רק שם. אולי זה ייראה לו עדיף או משתלם יותר, אבל אסור באופן אסטרטגי להתעלם מהמערכת השניה.
יחד עם זאת, יכול להיות שאחת המערכות לא מביאה לכם מספיק תוצאות בהתאם לתקציב ויהיה כדאי להשקיע את התקציב לטובת המערכת השניה. במקרה כזה, כדאי להשקיע את התקציב במקום בו נוכל למקסם אותו כך שיעבוד בשבילכם.
כלל אצבע (שלנו), כאשר אתם רוצים לדעת מה טוב עבורכם, כך תזהו זאת:
- אם המוצר או השירות שלקוחות מחפשים אותו ויש ביקוש – גוגל חיפוש (ובכלל מנועי חיפוש).
- אם המוצר או השירות שאין לו מספיק ביקוש – פייסבוק (ובכלל רשתות חברתיות) או גוגל רשת המדיה.
- אם רוצים להגביר את המודעות למותג – פייסבוק, גוגל מדיה או יוטיוב (פרסומת של סרטון).
- אם השירות או המוצר חדש בעסק, אך לא חדש בענף וידוע ללקוחות – גוגל חיפוש + פייסבוק.
- אם זה מוצר B2B (עסקים לעסקים) – יותר גוגל חיפוש + פחות פייסבוק.
- אם זה מוצר B2C כדוגמת פנאי (אוכל, מסעדה וכד') – פחות גוגל חיפוש + יותר פייסבוק.
כמובן, שכללי אצבע הללו לא מתאימים לכל עסק, לכן קראנו לכל אחד מהם כלל אצבע ולא תכנית הפעלה. למשל, סוכנות תיירות, יכולה לעבוד מעולה בפייסבוק בעיקר בכלל התוכן הויזואלי, אך היא גם מעולה בגוגל, כאשר אנשים מחפשים בדיוק מה הם רוצים.
עם זאת, אם זה מנעולן.. ככל הנראה פייסבוק לא יעבוד טוב ועדיף להשקיע את התקציב בגוגל.
השורה התחתונה – אתם צריכים לדעת איפה נמצא קהל היעד שלכם, מה הוא עושה בדרך כלל כאשר צריך אתכם, מה המטרה של קהל היעד שלכם, מה הם רוצים להשיג. לפי זה, תוכלו לדעת מה מתאים עבורכם.
איך לדעת מה עובד טוב יותר?
הכל עניין של ניסוי ותהייה, לא ניתן להסתמך על עסקים אחרים. מה שעבד להם טוב, לא בהכרח יעבוד גם לכם טוב, וכך גם להיפך. כדי לדעת מה עובד טוב יותר, אתם צריכים לדעת מה המטרה אותה רציתם להשיג בעת הפרסום. ולא.. "להביא לקוחות חדשים" זו לא מטרת פרסום, זו מטרה עסקית כללית, אבל לא מטרת השיווק או הפרסום, במיוחד לאותו קמפיין.
עם זאת, אם החלטתם לקבל 50 פניות חדשות של לקוחות תוך 30 ימים, תוכלו להשוות מה עובד לכם תור יותר, גוגל או פייסבוק, אם תשקיעו את אותו תקציב ותיצרו את מסעות הפרסום בצורה הכי טובה שניתן. לאחר מכן, תוכלו למדוד את התוצאות גם במערכת גוגל אנליטיקס או פייסבוק אנליטיקס.
אם אינכם יכולים ליצור מסע פרסום מעולה שיביא לכם כסף – עדיף שתפנו למשרד פרסום מקצועי שיעזור לכם. בסופו של דבר, גם תשלמו פחות כסף באופן כללי וגם תקבלו יותר תוצאות.