Netolink שיווק דיגיטלי » בלוג שיווק דיגיטלי באינטרנט » מה ההבדל בין מנהיג לבין מנהל? (14 נקודות למחשבה)

מה ההבדל בין מנהיג לבין מנהל? (14 נקודות למחשבה)

כיום, מנהיג הוא תפקיד הרבה יותר גדול ומורכב בהשוואה לתפקיד מנהל, הוא מוביל את הצוות ואת החברה להצלחה, ולכן כדאי להיות יותר מנהיג מאשר מנהל. ההבדל בין מנהיג לבין מנהל הוא לא ברור מספיק עבור כולם, אבל יש כמה נקודות שמאפשרות לכולנו להבין את השוני בינהם.

כדי להבין את ההבדלים בין מנהל (בוס) לבין מנהיג, יש ראשית להבין מיהו מנהל ומיהו מנהיג.

פורסם במקור בתאריך 21.05.2018 באתר פרוטוקול על ידי אלברט שובייב.

אזהרה: תוכן זה מוגן בזכויות יוצרים! (כמו כל תוכן אחר באתר זה).
אסור להעתיק, לעשות שימוש או לשכפל את התוכן בעמוד זה ללא אישור בכתב במפורש.

כדי לקבל אישור שימוש, יש לפנות אלינו בעמוד יצירת קשר.

מיהו מנהיג ומיהו מנהל?

מנהל או בוס למעשה הוא סטטוס ספציפי אשר מחזיק בתואר או דרגה בעסק או בארגון והוא מפקח ומנהל עובדים בין היתר. כלומר, למנהל יש את הכוח לנהל את מי שהוא ממונה עליהם בעיקר בגלל התפקיד שלו. לפי הגדרות מילוניות מנהל הוא מי שעומד בראש, הוא בוס שולט או אחראי ולכן הוא מנהל עובדים על ידי מתן פקודות.

גם מנהיג או מוביל זו דרגה פיקודית או ניהולית וגם הוא אחראי על ניהול עובדים. עם זאת, הכוח למנהיג מגיע לא מתוך התפקיד שלו שנקבע בצורה כזו או אחרת, אלא על ידי ההשפעה שלו על הסביבה. כך קובעת גם הגדרה מילונית כי מנהיג הוא מי שסוחף אחריו אחרים והוא בעל יכולת הובלה והשפעה.

הבדלים בין מנהיג לבין מנהל

יש כמה נקודות להשוואה והבדלים בין מנהיג למנהל.

1. פתרון בעיות

מנהיג מלמד איך לגשת לפתרון בעיות – מנהל מלמד איך לפתור בעיות.

אחד הדגשים החשובים ביותר היא הלמידה וההבנה של נושא מסוים. בעוד שמנהל ילמד אנשים לפתור בעיה לגבי נקודה מסויימת, מנהיג ילמד איך לגשת לפתרון הבעיה על מנת שאותם אנשים יוכלו לדעת איך להתמודד עם פתרון של בעיות אחרות.

דוגמה:

  • מנהל: "בעיות כאלו, צריך לעשות כך וכך".
  • מנהיג: "בעיות כאלו, צריך להבין מדוע הן נוצרות".

2. מדידת הצלחה

מנהיג מודד הצלחה מכל מקום – מנהל מודד הצלחה על פי היררכיה.

מנהלים קובעים את ההצלחה שלהם לפי המיקום או הדירוג שלהם בחברה או תפקידם. מנהיגים קובעים את ההצלחה שלהם על ידי ההשפעה והתשוקה שלהם על האנשים שהם משפיעים עליהם והם פועלים מכל מקום ללא תלות בתיאור התפקיד, או האם הם גורמים לעובד תחתם להצליח.

דוגמה:

  • מנהל: "הצלחתי כי אני בתפקיד סמנכ"ל".
  • מנהיג: "הצלחתי כי הצוות שלי הצליח".

3. אחריות עצמית

מנהיג בונה אחריות עצמית – מנהל דורש אחריות עצמית.

מנהלים מעבירים לאנשים את האחריות ודורשים מהם דין וחשבון. מנהיגים עוזרים לאנשים להגדיל את הביטחון כדי לבנות אחריות עצמית, דבר שעוזר לבנות תכונה איכותית לטווח ארוך.

דוגמה:

  • מנהל: "למה לא הפסקת לבצע את הדוחות? אני דורש אותם עכשיו!".
  • מנהיג: "לא הספתקת לבצע את הדוחות, בוא נראה איפה הבעיה".

4. התמקדות בזמן

מנהיג ממוקד מה נכון לבצע – מנהל ממוקד מה נכון לבצע עכשיו.

מנהלים דואגים לפתור בעיות על ידי כיבוי שריפות, כלומר לפתור בעיה עכשיוית נכון לרגע זה. מנהיגים דואגים לפתור בעיות על ידי מניעת שריפות עתידיות, כך שהם ידעו לפתור בעיה בצורה נכונה גם אם יש אי סדר כעת.

דוגמה:

  • מנהל בעת הפסקת חשמל: "תתקשרו מהר לחברת החשמל או לאנשי מקצוע כדי לטפל בבעיה".
  • מנהיג בעת הפסקת חשמל: "בואו נבדוק איפה אפשר לרכוש מגן הפסקת חשמל איכותי".

5. התמקדות במטרה

מנהיג מתמקד במטרה – מנהל מתמקד בדרך למטרה.

מנהלים מתמקדים בדרך למטרה שלהם על ידי קבלת החלטות בגלל התחרות. מנהיגים ממוקדים במטרה שלהם ומקבלים החלטה לצורך ההגעה ליעד תוך כדי שהם נשארים ערים לתחרות.

דוגמה:

  • מנהל באליפות שחייה: יסתכל לצדדים על המתחרים.
  • מנהיג באליפות שחייה: יסתכל קדימה לעבר המטרה.

6. דרך

מנהיג מוביל את הדרך – מנהל מראה את הדרך.

מנהלים נמצאים מאחור וצופים מהצד איך העובדים מבצעים את העבודה הקשה. מנהיגים נמצאים בראש ומוביל את האנשים תחתיו על ידי מתן דוגמה וביצוע העבודה הקשה ראשון.

דוגמה:

  • מנהל בתום יום העבודה: יגיד לעובדים לנקות את מקום העבודה וילך.
  • מנהיג בתום יום העבודה: יגיד לעובדים שצריך לנקות את מקום העבודה ויקח את המטאטא או מגב.

7. כבוד ויראה

מנהיג מרוויח כבוד ביושר – מנהל מקבל כבוד על ידי פחד.

מנהלים בטוחים כי העובדים מגיבים טוב לפחד ולכן היא בטוחים כי הכבוד שהם "זכו" בגלל שזו המנטליות שלהם. מנהיגים זוכים לכבוד מהעובדים כי הם ראשית כל נותנים כבוד להם, מספקים להם אמון ודואגים להם.

דוגמה:

  • מנהל: "מי שלא יספיק לסיים את העבודה היום – יפוטר".
  • מנהיג: "מי שלא מספיק לסיים, אשב ואסביר איך להשתפר".

8. הצלחת העובד

מנהיג מעוניין שהעובדים יצליחו יותר מהם – מנהל רוצה שהוא יצליח יותר מהעובד.

מנהלים רוצים להישאר תמיד 'הבוס של' ושהם יצליחו יותר מהעובדים. מנהיגים, כמו הורים, רוצים שהעובדים והצוות יצליח יותר מאשר הם ואפילו שאותם עובדים יוכלו להחליט בעצמם בבניית הקריירה שלהם.

דוגמה:

  • מנהל: "אתה עושה עבודה טובה, אבל אני עושה את זה כך, בצורה טובה יותר".
  • מנהיג: "אתה עושה עבודה טובה, נראה שאתה עושה את זה טוב יותר ממני".

9. ביטחון עצמי

מנהיג בונה את הביטחון העצמי של העובדים – מנהל הורס את הביטחון העצמי שלהם.

מנהלים משאירים את העובדים בפחד או בתהייה, לכן מנהלים מצפים מהם לשמוע את מה שהם רוצים לשמוע והם יוצרים מצבים שלא יהיה מקום להגיד את מה שהם לא רוצים לשמוע. מנהיגים מעוניינים לבנות את הביטחון והאמון של העובדים כך שהם יוכלו להגיד את מה שצריך להגיד ולמה שהם צריכים לשמוע.

דוגמה:

  • מנהל: "נכון שהמחשבים החדשים טובים יותר?".
  • מנהיג: "מה אתם חושבים על המחשבים החדשים?".

10. הכללה

מנהיג אומר "אנחנו" – מנהל אומר "אני".

מנהלים אומרים לכל דבר "אני" ודואגים להדגיש זאת בכל פעם לעובדים כדי שיבינו כי הכל בידים שלהם ויש פה אחד ששולט. מנהיגים אומרים "אנחנו" ודואגים להדגיש לעובדים שהם חלק מהצוות כדי שירגישו שאין פה היררכיה שמישהו יותר טוב או פחות טוב.

לדוגמה:

  • מנהל: "אני צריך שתסיימו את הפרויקט היום".
  • מנהיג: "אנחנו צריכים לסיים את הפרויקט היום".

11. מיקרו ניהול והאצלת סמכויות

מנהיג משתמש במאקרו ניהול – מנהל משתמש במיקרו ניהול.

מנהל דואג לנהל כל פרט ופרט מבלי יכולת מתן סמכות, ביצוע על פי שיקול דעת ונוטים לתת פקודות והנחיות. מנהיגים פועלים בין היתר בפחות פיקוח וניהול הדוק ותוך כדי האצלת סמכויות נכונות, התמקדות במטרה, עבודת צוות ועוד.

לדוגמה:

  • מנהל: "ב-12 יש הפסקה, קודם אתה יוצא ואז אתה ואז אתה".
  • מנהיג: "ב-12 יש הפסקה, קבלו החלטה איך תרצו להתנהל".

12. טיפוח עובדים

מנהיג מפתח אנשים – מנהל משתמש באנשים.

מנהלים לא מוטרדים מהדאגות של העובדים שלהם או האנשים שהם ממונים עליהם והם אף עשויים להסתכל עליהם כאל מכונה. מנהיגים מסתכלים על העובדים כבני האדם תוך כדי טיפוח ועם רצון לעזור להם לגדול ולהשתפר וזאת תוך כדי מתן עזרה לדאגות של העובדים.

דוגמה:

  • מנהל: "לא מרגיש טוב? לך לנוח 5 דקות ותחזור".
  • מנהיג: "לא מרגיש טוב? רוצה ללכת לנוח או לבית כדי לצבור כוח?".

13. קרדיט

מנהיגים נותנים קרדיט – מנהלים לוקחים קרדיט.

מנהלים צריכים לקבל קרדיט בגלל המנטליות שלהם והם לא יקחו אשמה על עצמם אלא שהם ידאגו את מי להאשים. מנהיגים לא מעוניינים בקבלת קרדיט ולהיפך הם נותנים קרדיט אפילו אם הם ביצעו את מרבית העבודה, חלק מהמנהיגים הטובים אף לוקחים אשמה על עצמם.

דוגמה:

  • מנהל: "שיפרתי את התפוקה בחברה".
  • מנהיג: "שיפרנו את התפוקה בחברה".

14. חדשנות

מנהיג מעורר חדשנות – מנהל מכבה חדשנות.

מנהלים ממוקדים בתהליכים ובעבודות ולא מעוניינים לקחת סיכונים בביצוע רעיונות חדשים. מנהיגים מטבעם רואים בני אדם כנכס ולכן הם מעדיפים שהעובדים יציעו פתרונות חדשים ולתת להם הזדמנות לנסות רעיונות חדשים.

דוגמה:

  • מנהל כשעובד מציע רעיון חדש לשיפור היעילות: "זה לא הזמן הרגע, התמקד בעבודה".
  • מנהיג כשעובד מציע רעיון חדש לשיפור היעילות: "נשמח לשמוע, בוא נראה איך נטמיע זאת בחברה שלנו".

תזכורת: העתקה או שימוש בתוכן ללא אישור מהווה עבירה על זכויות היוצרים.

    ייעוץ שיווק דיגיטלי אצל מומחים - כל מה שהעסק שלך צריך.
    קבל/י שיחה מנציג ללא כל עלות.


    הטבות לעסקים קטנים ולעצמאים:

    רוצים לדעת מה הזכויות והחובות שלכם? היכנסו למאגר מידע פרוטוקול.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *