שיווק דיגיטלי Netolink » בלוג שיווק דיגיטלי באינטרנט » חוק הספאם: מה מותר ומה אסור לעשות? [מדריך לעסקים מפרסמים]

חוק הספאם: מה מותר ומה אסור לעשות? [מדריך לעסקים מפרסמים]

משווקים או מפרסמים את העסק בשיטות שיווק הנוגדות את הוראות חוק הספאם? אתם עלולים להיקנס בסכומים לא נעימים כלל. החוק בישראל מסדיר את הזכויות של אזרחים כאשר הם מקבלים דואר זבל.

אם אתם מעוניינים לדעת איך לשווק את עצמכם נכון באופן שאינו פוגע בהוראות החוק, הכתבה הזו מיועדת עבורכם.

    מומחה שיווק דיגיטלי זמין לשיחה כדי לקדם את העסק שלך


    מהו חוק הספאם?

    אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה זה חוק הספאם הזה בכלל? אז זהו.. חוק הספאם הוא כינוי לסעיף 30א לחוק התקשורת, והוא קובע הוראות לגבי דבר פרסומת הנשלח באמצעות ערוצי שיווק שונים.

    חוק הספאם בישראל חוקק בשנת 2008 וזאת על מנת לספק פיתרון לתופעת הפצה המונית של מסרים בלתי רצויים (דואר זבל, "ספאם") בכלי תקשורת שונים באופן שגרמו להיות מטרידים מאוד.

    החוק אומר בפירוש כי אסור לשלוח דואר זבל (ספאם) באמצעי התקשורת השונים מבלי שהנמען נתן הסכמה מפורשת לקבל אותם. החוק הורחב עוד יותר וקובע מקרים נוספים שהפכו להיות מטרידים ובין היתר צלצול ניתוק או הודעה שהמטרה שלה שהנמען יתקשר בעצמו.

    מה נחשב דבר פרסומת?

    המסרים הבאים כפופים להוראות החוק:

    • מסר המופץ כדי לעודד רכישה של מוצר או שירות.
    • מסר המופץ כדי לעודד הוצאת כספים בדרך כזו או אחרת.
    • מסר המופץ כדי לבקש תרומה או תעמולה.
    • מסר שאינו דבר פרסומת, המופץ ובו הצעה כדי לעודד את הנמען להתקשר למספר טלפון לקבלת מסר כלשהו.

    החריגים לכך הם:

    • מקרים בהם המדינה או מוסדותיה שולחים את המסרונים.
    • במקרה של בחירות / תעמולה של מסר פוליטי.

    עבור אילו ערוצי תקשורת חלים הוראות החוק?

    הוראות החוק חלים כאשר דואר הזבל (ספאם) נשלח באמצעי תקשורת רבים והם:

    • מסרון SMS (לרבות אם הוא כולל קובץ תמונה, אודיו או וידאו).
    • דואר אלקטרוני.
    • הודעה ברשת האינטרנט – כל ההודעות הנשלחות ברשת האינטרנט ולרבות באמצעות הרשתות החברתיות כמו וואטסאפ (WhatsApp), פייסבוק מסנג'ר (Facebook Messenger), אינסטגרם (Instagram), טלגרם (Telegram), טוויטר (Twitter), טיקטוק (Tiktok) וכדומה.
    • שיחה עם הקלטה קולית – שיחה המתקשרת באמצעות מערכת חיוג אוטומטית.

    כמובן, שאין זה משנה אם ההודעה נשלחה לנמען אחד או לקבוצה של נמענים.

    מתי מותר לשלוח פרסומת?

    עסקים המעוניינים לשלוח מסרים שיווקיים וקידום מכירות יכולים לשלוח פרסומות לנמען רק כאשר הנמען מסר פרטים אישיים בעת רכישת מוצר או שירות, או בעת משא ומתן לרכישת המוצר או השירות.

    בנוסף לכך, מסירת פרטים לכשעצמה על ידי נמען למפרסם אינה מספיקה. התנאים הבאים חייבים להתקיים:

    • המפרסם צריך ליידע את הנמען כי הפרטים הללו ישמשו לצורך שליחת פרסומות. ניתן ליידע בכתב, בהודעה, באינטרנט או בהקלטת שיחה.
    • המפרסם צריך לאפשר לנמען אפשרות לסרב ולמרות זאת הוא לא סירב.
    • דבר הפרסומת הוא קשור למוצרים או לשירותים של המפרסם.

    ניתן לשלוח פרסומות כל עוד הנמען לא הודיע כי הוא מסרב לכך.

    חשוב לציין: קבלת פרטים אישיים של אנשים דרך מערכות חוקיות או לא חוקיות, לצורך שליחת פרסומות – היא אסורה על פי החוק. למשל, שליחת פרסומות לאחר רכישה של רשימת תפוצה, היא לא חוקית.

    מתי אסור להפיץ פרסומת?

    מותר לשלוח פרסומות רק לאחר הנמען הסכים לכך במפורש מראש וכל עוד הוא לא הודיע כי הוא מסרב ולכן בכל שאר המקרים אסור לשלוח פרסומות. להלן רשימה לדוגמה של מקרים בהם אסור לשלוח דואר פרסומת:

    • כל עוד הנמען לא אישר לקבל או כן סירב לקבל (לפי העניין).
    • כאשר הנמען הודיע כי לא מעוניין לקבל יותר הודעות בעתיד.
    • כאשר הנמען הודיע על סיום התקשרות בעניין עסקה מתמשכת לרכישת מוצר או שירות.
    • כאשר דבר הפרסומת נשלחה שבאופן שאינו חוקי – כמו ללא אפשרות להסיר או לסרב, ללא פרטי המפרסם, ללא פרטי המילה פרסומת, תעמולה או תרומה.

    איך שולחים פרסומת בכפוף לחוק?

    עסק או מפרסם, רשאי לשלוח פרסומת רק במקרים בהם מותר לעשות כן, לפי הכתוב מקודם. כאשר הוא כן רשאי לשלוח פרסומת לנמען, יש כמה דברים שחשוב לעשות כדי להימנע מתביעות ספאם מיותרות.

    אלו הם הדברים שצריך לעשות:

    • לציין כי ההודעה היא דבר פרסומת – על ידי הצגה של המילים "פרסומת" או "תעמולה" או "תרומה" בתחילת המסר או בכותרת ההודעה (בהודעות אימייל).
    • להציג את פרטי התקשרות שלכם – שם המפרסם, כתובת ודרכי יצירת קשר איתכם.
    • להציג את זכותו של נמען לסרב – על ידי זכותו לשלוח הודעה על סירוב לקבלת דבר הפרסומת באמצעות הודעת סירוב פשוטה או על ידי לחיצה על קישור "הסרה".

    במערכת חיוג אוטומטית חובה לאפשר הקשה על חייגן לצורך סירוב, בהודעת אימייל חובה לספק כתובת אימייל אמיתית ותקפה לצורך שליחת הודעת הסירוב.

    האם אני יכול להתקשר ולהציע את השירותים שלי?

    החוק חל על מקרים בהם מדובר על מסר קולי מוקלט. אך לא על מקרה בהם מדבור על שיחה אמיתית עם אדם אנושי.

    לכן, אין איסור על התקשרות מסוג "שיחה קרה" לצרכן פרטי או עסקי, כדי להציע את השירותים שלכם. אולם, אם הצרכן ביקש לא להתקשר שוב, יש לכבד זאת, הטרדת צרכן שוב ושוב עלולה לגרום לפתיחת תיק פלילי במשטרה.

    האם אפשר לשלוח הודעה עם הצעה לשליחת פרסומת?

    לא. הצעה כזו עלולה להיחשב מסר לשם רכישת מוצר או שירות ולכן כפופה להוראות החוק.

    יחד עם זאת, מותר לשלוח הצעה לקבלת דבר פרסומת רק אם מדובר על פניה חד פעמית לנמען שהוא בית עסק או לנמען לצורך קבלת תרומה או לשם תעמולה.

    האם אפשר לשלוח פרסומת לבית הצרכן?

    החוק לא אוסר על שליחת פלאיירים או דבר פרסומת אחר באמצעות דואר פיזי המותקן בכניסה לדירה של צרכן או על הדלת של הצרכן.

    מה הקנס על הפרת הוראות החוק?

    על הפרת הוראות החוק, נמען יכול לתבוע את המפרסם ובית המשפט יכול לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק של עד 1,000 ₪ וזאת עבור כל הודעה שנשלחה שלא לפי החוק. כלומר, אם שלחתם 3 הודעות לכל נמען ל-5 נמענים – אתם עלולים להיתבע עד 15,000 ₪.

    בנוסף, נמען אפשר לפתוח תיק פלילי במשטרה על הטרדה ולכך השכלות משמעותיות עוד יותר וכוללות גם קנס של 202,000 ₪!

      מומחה שיווק דיגיטלי זמין לשיחה כדי לקדם את העסק שלך


      הטבות לעסקים קטנים ולעצמאים:

      רוצים לדעת מה הזכויות והחובות שלכם? היכנסו למאגר מידע פרוטוקול.

      כתיבת תגובה

      האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *