
יש לכם אתר אינטרנט, חנות מסחר אלקטרוני או אפליקציה? אתם חייבים למדוד את תנועות הגולשים באתר ולקבל תובנות שיווקיות, ואפשר לעשות זאת עם גוגל אנליטיקס (Google Analytics). זהו אחד הכלים החשובים ביותר לכל עסק, כדי למדוד פעילות עסקית ושיווקית כאחד.
הנה כל מה שאתם חייבים, אבל ממש חייבים לדעת באמצעות מדריך מקיף.
מה זה גוגל אנליטיקס?
גוגל אנליטיקס (Google Analytics) הוא כלי שיווקי המאפשר לקבל הבנה מעמיקה יותר על הלקוחות והמשתמשים שלכם שמבקרים דרך אתר אינטרנט, חנות דיגיטלית (מסחר אלקטרוני), בלוג או אפליקציה באינטרנט.
לא פעם ולא פעמיים כבר כתבנו במאמרים שונים באתר, כי אחד הדברים החשובים ביותר הוא מדידת נתונים ותוצאות. בזמן שחשוב מאוד לשווק ולקדם את העסק שלכם בדיגיטל, חשוב מאוד גם לקבל תובנות, ניתוחים ודוחו"ת על המשתמשים ועל הנכסים הדיגיטליים שלכם.
גוגל אנליטיקס מאפשר לכם לקבל מידע על כל המשתמשים שמבקרים אצלכם באתר (או חנות או בלוג) או באפליקציה, החל מהרגע שבו הם מבקרים ועד לרגע שבהם מבצעים את הפעולה שאתם רוצים (באמצעות הנעה לפעולה) ועד לרגע שבו הם עוזבים את האתר.
במילים אחרות, אתם יכולים לקבל מידע מעמיק על קהל היעד שלכם, כמה זמן הם גולשים אצלכם באתר, אילו עמודים נצפים, כמה צפיות יש לכל ביקור, כמה פעמים משתמש מבקר באתר, אילו פעולות הוא מבצע באתר (נרשם לרשימת תפוצה, רוכש מוצר, מפרסם תגובה, משאיר פרטי התקשרות ועוד..), מהם שיעורי ההמרות, כמה רווחים עשה האתר שלכם ועוד.
כמות המידע שהכלי גוגל אנליטיקס (Google Analytics) הוא עצום, ולא רק, אלא שהמידע הזה שווה ערך כספי. באמצעות אותו מידע אתם יכולים להבין טוב יותר אילו מוצרים טובים יותר ואילו פחות, באילו תכנים צריך להשקיע יותר, האם צריך לשפר מהירות אתר, האם יש מוצרים נוספים שכדאי להציג אותם, מהי עלות הפרסום על קבלת ליד או לקוח, והאם כדאי יותר לפרסם בפייסבוק או בגוגל לדוגמה. כמובן שכמות המידע הכתובה בפסקה זו היא רק חלקית בלבד ואפשר לקבל תובנות מעמיקות יותר.
חשוב לציין כי גוגל אנליטיקס הוא כלי ממשפחת פלטפורמת השיווק של גוגל, הכוללת קבוצה של כלים לניתוח נתונים ולקבלת תובנות מעמיקות על הלקוחות שלכם.
יתרונות גוגל אנליטיקס
אז למה בכלל כדאי להשתמש בגוגל אנליטיקס? זו שאלה מעולה, והנה היתרונות העיקריים של המערכת:
- קבלת התמונה המלאה – גוגל אנליטיקס מספק לכם את התמונה המלאה של כל המשתמשים החל מהרגע שהם נכנסים ועד לרגע שבו הם יוצאים מהאתר. מידע על איך הם משתמשים באתר שלהם, באילו עמודים מבקרים, משך זמן באתר, ביצועי מכירות ועוד.
- התממשקויות – גוגל אנליטיקס מאפשר התממשקות וחיבור עם חשבונות נוספים כמו גוגל אדס, גוגל אדסנס, גוגל סרץ' קונסול, כלי גוגל 360 לתאגידים ועוד. זה אומר שאפשר לקבל תובנות מעמיקות על כלים שונים כדי להגיע לקהל היעד וכדי למדוד את התוצאות.
- מתאים לכל עסק – זה לא משנה איזה עסק יש לכם, האם אתם מציעים שירותים, האם אתם מוכרים מוצרים, האם יש לכם בלוג פשוט או אתר מתקדם. הכלי מתאים לכל אחד מכם ומספק לכם את המידע.
- מרובה מכשירים – גוגל אנליטיקס יכול לספק לכם תובנות על משתמשים שמבקרים בכמה מכשירים, דרך המחשב, הנייד, הטאבלט או הטלוויזיה (אכן כך).
- שיתוף, פילוח ודיווחים – הכלי מאפשר לכם לבצע שיתוף של דוח"ות, פילוח קהלים ויצירת דוחות מתקדמים בתוך המערכת עם הנתונים שלכם.
- חינם – גוגל אנליטיקס הוא כלי חינמי כל עוד יש לכם ביקורים של עד 200,000 משתמשים ביום.
תכונות גוגל אנליטיקס – מה אפשר לעשות איתו?
יש כמה תכונות ואפשרויות שגוגל אנליטיקס פותח בפניכם כאשר אתם משתמשים בו.
1. איסוף וניהול מידע
ראשית כל, גוגל אנליטיקס מאפשר לאסוף מידע על המשתמשים שמבקרים אצלכם באתר. איסוף מידע היא פעולה בה הכלי מקבל את המידע על המשתמשים ועל האתר, בכל פעם שהמשתמשים מבקרים אצלכם באתר. ניהול מידע היא פעולה בה המידע מאוחסן ומנוהל במערכת.
זו התכונה הבסיסית ביותר, כי אם מידע לא מתקבל, הרי שלא ניתן ליצור דוחות או נתונים, וכמובן שלא לקבל תובנות.
2. דיווחים
גוגל אנליטיקס מספק לכם את כל הדיווחים שאתם חייבים לדעת על המשתמשים שלכם, דיווחים אלו כוללים:
- קהל יעד – הבנה מעמיקה על המשתמשים של האתר, מספר כניסות לאתר, חזרה של משתמש לאתר, מכשירים וטכנולוגיה בה הם משתמשים, מיקום גאוגרפי, שפות, תחומי עניין ועוד.
- צירוף משתמשים – הבנה על מאיפה המשתמשים נכנסו לאתר שלכם, מקור ואמצעי הגעה, רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, פרסום ממומן, קמפיינים, וכמובן נתונים נוספים איך אותם משתמשים עושים שימוש באתר לאחר ההגעה מאותו מקור.
- התנהגות – הבנה על איך המשתמשים עושים שימוש באתר, עמודים נצפים, זמנים, חיפוש באתר, מהירות אתר, מעקר אחר אירועים ועוד.
- המרות – הבנה מעמיקה על האירועים באתר שמובילים להמרה (פעולה מסויימת שחשובה לכם עסקית), מסחר אלקטרוני משופר עם מכירות ולקוחות, יעדים, משפכים ועוד.
- זמן אמת – ניתן לקבל מידע כללי על המשתמשים שנמצאים בזמן אמת אצלכם באתר.
דיווחים אלו מבוססים על הנתונים שנאספו ככתוב מקודם, והם נמצאים בדו"חות של תרשימים (גרפים) ובדו"חות של טבלאות. אפשר גם ליצור דוחות מותאמים אישית או לוחות בקרה מתקדמים.
3. ניתוח נתונים
בנוסף, גוגל אנליטיקס מאפשר לכם לבצע ניתוח הנתונים שלכם וכמובן הצגה באמצעות תרשימים או טבלאות. הניתוחים האפשריים:
- סינון וקיבוץ – אפשר לסנן נתונים ולקבץ נתונים אחרים על בסיס התאמה אישית. למשל לקבוע כי תנועה מאתר חדש ייחשב בתור "רשת חברתית" או למשל לסנן תנועה שלכם (כדי למנוע פגיעה בנתונים). ההתאמה האישית היא מתקדמת.
- משפכים – אפשר ליצור משפכים מותאמים אישית. אם יש לכם חנות דיגיטלית, תוכלו להבין כמה אנשים הוסיפו מוצר לסל קניות, כמה המשיכו לסל הקניות וכמה המשיכו לתשלום.
- פילוח – אפשר ליצור קהלים מסויימים כדי להתמקד בהם יותר. למשל להבין האם תנועה דרך גוגל אורגני טובה יותר מאשר גוגל ממומן. האם משתמשים שנכנסים 3 פעמים ומעלה קונים יותר מאשר אלו שנכנסים עד 2 פעמים. וכך הלאה.
- דוחות מותאמים אישית – אפשר ליצור דיווחים, גרפים וטבלאות מותאמות אישית לעסק שלכם. זה בנוסף לדיווחים הרגילים. אפשר לעשות שימוש גם דרך גוגל דאטה סטודיו.
- מדידת אירועים מתקדמים – אפשר למדוד אירועים מתקדמים יותר כמו למשל אחוז גלילה מטה של תוכן, מעקב אחר לחיצות על קישורים יוצאים, מעקב על לחיצה על פרסומות ועוד.
- קהלים מותאמים – אפשר ליצור קהלים מותאים, כדי להבין קבוצה של משתמשים (פילוח) וכמובן כדי להתאים להם מודעות מותאמות אישית.
כך נראה נראה:

סוגי גוגל אנליטיקס
עוד שלב אחד קצר לפני שתקבלו הסבר על אופן הטמעת הכלי. יש כמה סוגים של גוגל אנליטיקס, כרגע יש 2 שאפשר ליצור ולהשתמש בהם:
- גוגל אנליטיקס יוניברסל (Universal) – זה הכלי הרגיל והסטנדרטי (ישן יותר) הכולל מידע בסיסי ויש מידע אחר שצריך להוסיף באופן ידני או דרך הטמעה עם כלי ניהול תגיות.
- גוגל אנליטיקס 4 (לשעבר web+app) – זה כלי חדש יחסית המציע אפשרות להטמעת מידע בסיסי ומתקדם ישירות במערכת, ללא מנהלי תגים. אך כמובן מוסיף ומציע גם הטמעות מתקדמות יותר מעבר למה שמוגדר.
גוגל אנליטיקס 4 הוא ברירת המחדל בעת יצירת חשבון חדש. אבל אפשר תמיד ליצור חשבון גוגל אנליטיקס יוניברסל בשלב יצירת החשבון. למי שיש כבר את הכלי הרגיל, יכול להשדרג לכלי המתקדם ללא צורך בהסרת הרגיל.
מה מומלץ? קל יותר להבין איך עובד יוניברסל, אבל חשוב גם להכיר את הכלי החדש. ולכן ההמלצה שלנו – לעשות שימוש בשניהם במקביל.
הטעמת גוגל אנליטיקס
אוקיי, אז אחרי כל המידע הארוך הזה, איך בכלל מטמיעים (מוסיפים) גוגל אנליטיקס לאתר שלכם? ובכן, למעשה כאשר יוצרים חשבון בגוגל אנליטיקס מקבלים קוד שאותו צריף להוסיף. כדי לעשות זאת פעלו כך:
1. יצירת חשבון גוגל אנליטיקס
השלב הראשוני הוא יצירת חשבון. אפשר ליצור חשבון חינמי בשלב הראשון ורק אחרי שגדלתם מספיק, ייתכן ותצטרכו את הגרסה המתקדמת. כדי להירשם לחשבון החינמי, יש להיכנס לעמוד הבא. שם תתבקשו ליצור חשבון ולפעול אחר השלבים הבאים:
- לחצו על "התחל למדוד" (Start Mesuring).
- לאחר מכן מופיע טופס ושם צריך למלא את הפרטים הבאים:
- הגדרות חשבון – שם החשבון (שם העסק לרוב) וסעיפים של שיתוף וקבלת מידע. לאחר מכן יש ללחוץ על הבא.
- נתוני נכס – שם הנכס (שם אתר או אפליקציה לרוב), אזור זמן ומדינה, וגם מטבע, בנוסף בחלק "הגדרות מתקדמות" אפשר לבקש ליצור חשבון גוגל אנליטיקס יוניברסל ולאחר מכן את כתובת אתר האינטרנט (אפשר לבחור האם ליצור גם חשבון גוגל אנליטיקס 4 או רק יוניברסל). לאחר מכן ללחוץ על הבא.
- על העסק – בשלב הבא אפשר לספק מידע על העסק כדי שגוגל אנליטיקס תוכל לספק נתונים על התעשייה שלכם.
- בהמשך יש ללחוץ על "צור" חשבון גוגל אנליטיקס.
- בסוף יש לאשר את תנאי השימוש ואת תנאי עיבוד נתונים (לעניין GDPR).
כך זה נראה:

2. הוספת קוד גוגל אנליטיקס לאתר
לאחר יצירת חשבון, תועברו אל אזור בו יוצג לכם קוד ואת אפשרויות ההוספה לאתר שלכם.
ניתן להטמיע ב-2 דרכים:
- הוספה ישירה בקוד האתר – אפשר להוסיף תג גלובלי gtag.js ישירות בקוד של האתר שלכם אל החלק <head>.
- הוספה דרך גוגל תג מנג'ר – אם אתם משתמשים עם מנהל התגים של גוגל, תוכלו להוסיף את גוגל אנליטיקס ישירות דרך התג מנג'ר.
אם יש לכם אתר וורדפרס, אז הנה מדריך הטמעת קוד גוגל אנליטיקס בוורדפרס.
במידה ולא הועברתם למקום בו ניתן למצוא את הקוד, או יצאתם מהאתר בטעות, אז אפשר לגשת אליו דרך מנהל מערכת (הגדרות). יש ללחוץ על גלגל השיניים בתפריט הצדדי למטה, לגשת לאזור "נכסים", שם לבחור את החשבון הרלוונטי ולמצוא את הקוד.
הגדרות מתקדמות
למעשה, הטמעת הכלי מאפשר לכם כבר לקבל את המידע הדרוש וההכרחי לכך.
יחד עם זאת, אתם עשויים לרצות לקבל מידע מעמיק יותר על המשתמשים שלכם, ולבצע הטעמה והגדרה מתקדמת. הגדרה מתקדמת היא התאמה של גוגל אנליטיקס לאתרי מסחר אלקטרוני כדי למדוד מכירות ולקוחות, יצירת משפכים, יצירת אירועים מתקדמים באתר, קביעת יעדים ועוד.
מידע זה דורש ידע טכני, לעיתים עמוק יותר ולכן אפשר גם להיעזר בחשבון שעוסקות בכך.