שיווק דיגיטלי Netolink » בלוג שיווק דיגיטלי באינטרנט » תכנית שיווק דיגיטלי (באינטרנט) – מה היא כוללת ואיך לבנות מקצועית?

תכנית שיווק דיגיטלי (באינטרנט) – מה היא כוללת ואיך לבנות מקצועית?

יש מגוון ערוצי שיווק שבהם עסקים יכולים לקבל לקוחות ולהציע מוצרים ושירותים. כדי לדעת איך, כמה, ומה הכי טוב, חשוב לבנות תכנית שיווק דיגיטלי. התכנית מסייעת לכם לקבוע יעדים ומטרות ולהבין כיצד פועלים.

מי שאין לו עדיין תכנית שיווק זו או שלא בטוח לגביה, יכול להיעזר בכתבה זו.

מהי תכנית שיווק דיגיטלי?

לפני הכל, חשוב לציין כי כל עסק חייב שתהיה לו תכנית עסקית שבה נמצאים כל הפרטים החשובים לגבי העסק.. וזה לא ממש משנה מה הגודל של העסק, קטן, גדול, בינוני, זעיר – אסור לזלזל בתכנית עסקית. תכנית העסקית כוללת בתוכה גם תכנית שיווקית – שהיא כוללת את כל המידע לגבי שיווק ומיתוג העסק.

תכנית שיווק דיגיטלי, עשויה להיות חלק פנימי בתוך תוכנית השיווק של העסק, ואיננה חייבת להיות תוכנית נפרדת. יחד עם זאת, התכנית צריכה להיות אפקטיבית ולכן חשוב לקבוע אותה בצורה נכונה וכמובן לעדכן אותה בכל שנה אחת לפחות.

תכנית השיווק הדיגיטלי צריכה לכלול מידע לגבי כל ההתנהלות השיווקית של העסק או הארגון ברחבי האינטרנט. מבין המידע שנכלל הוא:

  • הנכסים הדיגיטליים.
  • המיתוג של העסק והמוצר/שירות.
  • קהלי יעד באינטרנט.
  • מטרות שיווק רלוונטיות.
  • התאמת הפלטפורמה הרלוונטית למטרה השיווקית.
  • בחינת כלים נוספים ועוד.

תכנית השיווק הדיגיטלי באינטרנט חשובה, בין היתר בגלל הכוח המשמעותי שיש לרשת האינטרנט על אופן צריכת שירותים ומוצרים וכן ההשפעה של שינוי צרכים אלו על העסקים הפועלים שם. רשת האינטרנט פותחת קהלים חדשים בפני עסקים, דרכי שיווק נוספות, עלויות זולות יותר בהשוואה לשיווק מסורתי, מדידת נתונים ודיוק ביצוע השיווק.

בנוסף, התכנית מסייעת להבין אילו ערוצי שיווק דיגיטלי נדרשים לעסק, כיצד מתאימים את המסר השיווקי לאותו ערוץ, אפיון ובחינה כיצד הטכנולוגיה מסייעת לעסק ועוד. לכן, אתם תבינו כי "לא פותחים עמוד בפייסבוק כי ככה צריך או נהוג בעסקים אחרים", אלא תבינו למה וכיצד הדבר מסייע לכם.

האמת? לא כולם אוהבים להשקיע זמן בכתיבת התכנית ובמקרה טוב יותר, לא לכולם יש גם את הזמן לכך. אולם, הדבר לא אומר כי אין צורך לכתוב אותה. בסופו של דבר, תכנית היא בראש ובראשונה נועדה לעשות סדר – לכם, לצוות, ולגורמים חיצוניים – וזאת כדי שהכל יתנהל בצורה כמו שעסק צריך לפעול ולא בצורה של חסר-שיטה.

אז אם אתם עדיין מסתמכים על שיווק מפה לאוזן – זה מעולה. אך סיכוי גבוה מאוד שאתם מפספסים הזדמנויות אחרות בשיווק דיגיטלי ולכן התכנית הזו מסייעת לכם.

בניית תכנית שיווק דיגיטלי

אז איך בעצם בונים תוכנית כזו? כאן תוכלו לקבל תשובה על השאלה. אלו השלבים:

  1. קביעת מטרות ויעדים.
  2. הגדרת קהל יעד.
  3. התאמת הצעת הערך.
  4. בחינת ערוצי שיווק.
  5. תכנון תקציב שיווק דיגיטלי וחלוקתו.

ואלו השלבים בצורה מפורטת יותר:

1. קביעת מטרות ויעדים

אז כן.. גם אם שומעים זאת שוב ושוב ואפילו אם נמאס לשמוע זאת – זהו חלק חשוב ביותר. עבור כל דבר שאנחנו עושים, אנחנו מציבים לעצמנו מטרות כאלה ואחרות שמשתנות מאדם לאדם. גם עסק צריך שיהיה לו מטרות, או יותר נכון, גם אתם צריכים לדעת מה המטרות שאליהם אתם רוצים להגיע.

הסיבה לכך ברורה, כך תוכלו לדעת האם הגעתם ליעד ולכן פעלתם נכון, או שלא הגעתם ליעד ופעלתם לא נכון, בנוסף, לומדים מכך להבא כדי לשפר את הביצועים. כמובן שהמטרות חייבות להיות ברורות, ניתנות למדידה, ניתנות להשגה, רלוונטיות, וכמובן מוגבלות בזמן.

במידה ויש כמה מטרות – יש לדרג אותן לפי סדר העדיפות, החשיבות או ההשפעה שיש על העסק. זאת כדי להיות בטוחים שמטרות בדרגות הגבוהות ביותר יבוצעו במלואן.

יעדים יכולים להיות מפולחים לפי:

  • ביצועים – יעדי המרות (לידים, הורדת אפליקציה וכד'), יעדי מכירות באינטרנט, מספר לקוחות, מספר מנויים בניוזלטר, יעד החזר על הוצאות שיווק ועוד.
  • מודעות – יעדים מבוססים חשיפה או מודעות של המותג לקהל היעד.
  • יעדים מבוססים ערוץ שיווק – מספר כניסות לאתר, שיעור המעורבות בפוסט, מספר צפייה בסרטונים ועוד.
  • יעדים של אופליין – מספר ביקורים מהדיגיטל למיקום הפיזי של העסק וכדומה.

לדוגמה:

  • קבלת 200 לידים חדשים במהלך חודש מסויים עבור קמפיין.
  • קביעת יעד של מחיר לליד העומד על 30 ₪.
  • עמידה על יעד מכירות של 100,000 ₪ בחודש (או 500 עסקאות לחודש).
  • הגעה ליעד של 25,000 משתמשים פעילים בחודש / 1,000 ביום וכדומה.

2. הגדרת קהל יעד

על החשיבות של קהל יעד כבר כתבנו באחד הפוסטים בבלוג שלנו, תסמכו עלינו – זה חשוב 🙂

קהל יעד הם בעצם אותו קהל לקוחות פוטנציאלי, שהולך לרכוש את המוצרים או השירותים שהעסק מציע. כאשר בונים את קהל היעד, בוחנים את הלקוח האידיאלי שלכם: מאיפה הוא? מה הגיל שלו? מה המגדר שלו/ה? גובה הכנסותיו (במידת הצורך)? היכן הוא עובד והאם הוא שכיר או עצמאי? היכן הוא גולש באינטרנט? האם הוא כבר ביקר באתר? היכן הוא נמצא במשפך שיווקי? ועוד.

ניתן להתבסס (בנוסף) על לקוחות קודמים, מתעניינים קודמים.

ניתן לקבוע קהלי יעד בכמה דרגות, כלומר, קהל יעד ישיר, קהל יעד עקיף. לדוגמה: אם יש לכם חנות למכירת שמלות לחתונה – קהל יעד הישיר שלכם הן נשים לקראת נישואין. קהל יעד עקיף הם גברים של אותן נשים, קהל יעד עקיף נוסף הם האמהות של אותן נשים, או אפילו חברות שלהן ועוד ועוד.

יכול להיות שיש לכם גם כמה קהלי יעד ישירים – אם אתם מציעים שירות שמתאים לכמה סוגי לקוחות. לדוגמה, אם יש לכם חנות בגדים לגברים – קהל היעד שלכם יכול להיות גם צעירים אחרי צבא, לפני חתונה, מבוגרים יותר וכן הלאה.

3. התאמת הצעת הערך

לאחר שיש את קהלי היעד, צריך להתאים את הצעת הערך שהם יקבלו או יראו. הצעת הערך חייבת להיות מותאמת לאותו קהל יעד, בין אם הוא ישיר או עקיף, לפי העניין.

הצעת הערך ללקוח כוללת מידע בעל ערך לקהל היעד, לגבי המוצר או השירות המוצע. הצעת הערך צריכה לכלול את הפיתרון שלכם לבעיה שלהם ובכך לגרום לקהל היעד לקבל מידע ואף החלטה מדוע המוצר או השירות המוצע על ידי העסק, טוב יותר לעומת המתחרים.

תיאור המוצר או התכונות שלו, לא בהכרח קובעים את הצעת הערך לקהל היעד. אלא שאותו קהל יעד צריך לדעת מה התועלת של של המוצר והשירות וכיצד הוא עונה על הצורך שלו.

4. בחינת ערוצי שיווק

האמת, רק חלק זה מהווה כתבה בפני עצמה. עם זאת, חשוב לבחון את כל ערוצי השיווק הקיימים והחדשים שיש ומה התועלת שלהם וההשפעה על העסק. כמובן, בעת הבחינה של ערוצי השיווק השונים, חשוב לדעת איך הם יכולים מסייעים לעסק להגיע ליעדים והמטרות שנקבעו בסעיף 1 מקודם, והאם באמת קהל היעד של העסק משתמש באותו ערוץ שיווקי.

כך שאם קהל היעד של העסק לא משתמש באותו ערוץ שיווק או שלא ניתן להגיע ליעד המתבקש, בהינתן אילוצים אחרים – ייתכן ואותו ערוץ שיווק לא רלוונטי לעסק שלכם. כמו גם שלא כדאי אף ליצור נוכחות שם, גם אם היא ללא עלות.

לדוגמה, אם המטרה היא להביא 10,000 משתמשים לאתר האינטרנט של העסק – אפשר לעשות זאת באמצעות פרסום ממומן או באמצעות קידום אתרים – השאלה היא מה העלות הכוללת ומה התועלת מכך. כמו כן, אם קהל היעד שלכם הם בני נוער, ייתכן ורשת חברתית מסויימת לא תהיה רלוונטית כלל עבורם.

ערוצי שיווק יכולים להיות: קידום אתרים אורגני במנועי חיפוש (גוגל, בינג, יאנדקס), פרסום ממומן במנועי חיפוש (כמו אורגני), שיווק במדיה חברתית (פייסבוק, אינסטגרם, טלגרם, פינטרסט, וואטסאפ, טוויטר, לינקאין וכד'), פרסום ממומן במדיה חברתית (כמו בשיווק), דיווק בדואר אלקטרוני, שיווק מבוסס תוכן, שיווק שותפים וכך הלאה.

5. תכנון תקציב שיווק דיגיטלי וחלוקה שלו

האמת, גם חלק זה מיועד להיות כתבה שלמה בפני עצמה. יחד עם זאת, לאחר בחינת כלל אמצעי השיווק, קהלי היעד והמטרות, חשוב לתכנן את התקציב – כדי להגיע ליעדים שנקבעו מקודם לכן. אי תכנון תקציב, יותיר אחריו ערפל בכל הנושא הפיננסי וכן יהיה קושי לחשב החזר על הוצאות פרסום / החזר על השקעה – מה שאומר כי לא תוכלו לדעת האם היה כדאי להשקיע בשיווק דיגיטלי מסויים או לא.

בעת תכנון התקציב, יש לחשב את כל העלויות הצפויות להיות כדי להגיע את היעד, בין היתר מחירים של מערכות וכלים, מחירים של אמצעי שיווק לרבות מיתוג ועלויות הקמה, עלויות עיצוב ותכנון, וגם מחירים של יועצים או חברות שיווק דיגיטלי.

בעת דירוג המטרות שאליהן יש להגיע, יש לסדר אותן לפי חשיבות, יש לדאוג כי הן יבוצעו בראש ובראשונה ורק לאחר מכן מטרות או יעדים אחרים. כך שחלוקת התקציב חייבת להתחיל מהמטרות החשובות ביותר.

המלצתינו היא גם לקבוע רצועת ביטחון עליונה של כ-10%-15% מתוך תקציב השיווק הדיגיטלי. כך שאם תקציב השיווק הדיגיטלי (לכל ערוצי השיווק) הוא כ-5,000 ₪ בחודש – אזי כדי שיחד עם רצוען הביטחון הוא יעמוד על 6,000 ₪ עד 6,500 ₪. הסיבה לרצועת הביטחון נועדה כדי לאפשר לכם לטפל בבעיות שיכולות לקרות במהלך השיווק – לדוגמה אם מחירי הפרסום עלו, החלטתם על שינויים תוספים וכל מיני בלת"מים אחרים.

חשוב לציין, זהו תקציב שיווק דיגיטלי ולא תקציב השיווק הכללי. אך תקציב שיווק דיגיטלי באינטרנט מהווה חלק מתוך תקציב תכנית השיווק הכללית. זאת ועוד, שאם במהלך שנה מסויימת החלטתם ליצור נוכחות בערוץ שיווקי חדש – יש לקבוע לו תקציב נוסף – ללא קשר לתקציב הקיים.

איך מכינים תוכנית שיווק דיגיטלי מקצועית?

ניתן ליצור תוכנית שיווק דיגיטלי בעצמכם בעזרת התוכן של הכתבה הזו. בנוסף, תוכלו לפנות אלינו ואנחנו נוכל ליצור לכם תוכנית שיווק דיגיטלי באינטרנט המותאמת אישית לעסק.

אגב.. אם תרצו שאנחנו נדאג לכל הנוכחית של העסק באינטרנט – תקבלו תוכנית שיווק דיגיטלי ללא כל תשלום מצידכם (חינם לגמרי).

כלים מומלצים לאתרי וורדפרס WordPress
  • Cloudways - אחסון אתרים לוורדפרס הטוב ביותר! 25% הנחה קוד קופון CLOUDONE
  • Elementor PRO - תוסף בניית עמודים לוורדפרס
  • JetPlugins - תוסף הרחבה לאלמנטור
  • Astra PRO - תבנית/ערכת נושא לוורדפרס מבין הטובות ביותר

הטבות לעסקים ולחנויות:

  • רוצים לקבל חשיפה לעסק? פרסום כתבה בחינם במגזין חזית.
  • רוצים לקדם את העסק? פרסום עסק בחינם באינדקס עסקים טופלינק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *